Rabattpriset var högre än ordinarie
När Elgiganten i Uppsala skickade en offert på vitvaror till en kund angavs ett högre pris än vad som enligt företagets egen annonstidning är ordinarie pris. Konsument Uppsala rekommenderar att man jämför priser noggrant innan man handlar.
Foto: Rolf Hamilton
Elgiganten erbjöd därför en mängdrabatt på åtta procent på hela paketet och hon bestämde sig för att beställa varorna.
När hon öppnade Elgigantens annonsblad OBS! senare i veckan såg hon att varorna hon precis beställt fått nedsatt pris, till strax under 6 000 kronor styck. Men hon noterade också att de ordinarie priserna för varorna var betydligt lägre än de hon hade fått i offerten: 6990 kronor för vardera.
- Jag tycker att det är lurendrejeri att sätta högre priser än ordinarie och sedan låta påskina att man rabatterar varorna med åtta procent, säger kvinnan till UNT.
UNT har jämfört offerten och annonsen, för att försäkra sig om att det handlar om identiska varor. Priserna som angavs på offerten går inte att återfinna i annonsbladet.
- Det verkar vara en märklig affärsidé. Jag förstår inte hur man resonerar som företag om man gör så här. Om köpet avslutas har kunden ingen möjlighet att få rätt gentemot företaget. De har ju rätt att sätta vilka priser de vill, säger May Strandberg, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala.
- Vi rekommenderar att konsumenterna tar sig tid att jämföra priser ordentligt, det lönar sig ofta, säger May Strandberg.
När konsumenten påtalade skillnaderna i priserna för Elgiganten sattes priserna på varorna ned, i enlighet med Elgigantens prisgaranti, men samtidigt sjönk rabatten med hälften. Hon valde då att stoppa beställningen och gå till en konkurrent.
- Vi utförpriskontroller kontinuerligt mot lokala konkurrenter eftersom vår affärsidé är att alltid vara billigast. Ordinariepriserna i annonsen är ofta de onlinepriser vi har och de behöver inte vara desamma som i butik, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten.
- Jag ska titta närmare på detta fall. Om kunden kan visa att det finns ett lägre pris på en vara inom 30 dagar efter köpet, så ska kunden få pengar tillbaka för att matcha lägstapriset, säger Eddie Hernandez.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!