I våras presenterade Svenskt näringsliv en enkätundersökning som visar att företagarklimatet är mer trögt i Uppsala än i Enköping och Knivsta. På onsdagen försökte kommunen förbättra intrycket genom ett arrangemang som välkomnade små och stora företagare till att nätverka med olika tjänstemän från kommunens många förvaltningar.
– Ibland vet man inte vem man ska vända sig till. Nu finns vi här på ett och samma ställe så att man kan få svar på alla frågor. Det är viktigt för oss att träffa företagen. Vi vill att Uppsala ska vara en bra stad att driva företag i, sa Viveka Stolt, informatör vid kommunledningskontoret
Upphandlingskonsulten Sven-Olof Linder var en av företagarna som minglade runt med en kopp kaffe i handen.
– Nätverkande ligger rätt i tiden och är väl rätt så effektivt för företag. Bara man vågar bjuda på sig själv genom att gå fram och hälsa på andra.
Bäst företagarglasögon i landet har Solna kommun, enligt den kommunranking som Svenskt näringsliv presenterade. Uppsala kommun återfanns först på plats 108 av 290 kommuner. Sven-Olof Linder tror att det finns saker för Uppsala att jobba med.
– Det finns en rädsla från vissa kommuntjänstemän att prata med företag. De har förmodligen ingen företagarbakgrund själva.
Margret Haraldsdottir har drivit sitt lilla företag i mindre än två år.
– Man kan alltid lära sig något nytt och mingla, se andra företag och få inspiration. Speciellt en sådan här grå novemberdag.
Förutom traditionsenligt mingel fanns det möjlighet för företag att presentera en idé inför jury och publik. Det kallas för pitch, och som brukligt är vid sådana evenemang besvarades idéerna med vilda applåder.