Rattsurfandet i topp bland trafikbrotten i Uppsala

"Jag skulle bara byta låt" eller "bara snabbt svara på ett sms". Så kan det låta när polisen stoppar rattsurfare – bilförare som fipplar med telefonen medan de kör. Efter snart sex år med skärpt lagstiftning är problemet fortfarande stort.

Ser du mobilen? En rattsurfare som stoppas av polisen kan välja att betala böter direkt eller neka, och då kan ärendet prövas i tingsrätten.

Ser du mobilen? En rattsurfare som stoppas av polisen kan välja att betala böter direkt eller neka, och då kan ärendet prövas i tingsrätten.

Foto: UNT

Uppsala2023-12-27 05:00

Tidigare fick man använda kommunikationsutrustning i bilen förutsatt att det inte påverkade körningen. Men 2018 skärptes lagen, då det blev förbjudet att köra bil och samtidigt hålla sin mobiltelefon i handen. Gör man det riskerar man 1 500 kronor i böter.

I februari har det gått sex år sedan skärpningen. Men hur ser det ut på vägarna idag?

– Det är väldigt vanligt, topp tio av alla trafikbrott. Och det är lite förvånande med tanke på att många vi stoppar har moderna bilar med trådlösa system, men man väljer ändå att hålla telefonen i handen, säger Conny Salestedt, trafiksamordnare på Uppsalapolisen.

undefined
"Tittar man på samhället idag så är vi vana att svara direkt i telefonen, men det passar sig inte i trafiken", säger Conny Salestedt, trafiksamordnare vid Uppsalapolisen.

I Uppsala har 740 fall rapporterats i år, till och med november. Högsta siffran hittills var år 2021 med 865 fall.

Hur jobbar ni för att det ska minska?

– När vi upptäcker det så stoppar vi bilen och rapporterar, men vi hinner inte rapportera allt. Ibland har vi också riktade kontroller mot problemet, för det här påverkar så mycket av trafiksäkerheten.

undefined
Under en halvtimme vid S:t Eriks torg kunde UNT:s reporter räkna till nio förare som höll i mobilen. Trafikbrottet kan ge 1 500 kronor i böter.

Conny Salestedt berättar att rattsurfandet sker i alla trafikmiljöer, såväl på motorvägen som inne i stan.

– Inne i stadskärnan finns det många oskyddade trafikanter som kan påverkas. Och ute på höghastighetsvägar håller folk redan för korta avstånd över lag, vilket blir ännu farligare om man använder mobilen.

Hur vanligt är det att rattsurfare orsakar trafikolyckor?

– Det är svårt att veta vad anledningen till många trafikolyckor är, det ska ju bevisas i efter hand. Men det har garanterat föranlett trafikolyckor, menar Conny Salestedt.

undefined
Ser du mobilen? En rattsurfare som stoppas av polisen kan välja att betala böter direkt eller neka, och då kan ärendet prövas i tingsrätten.

I lagen står det att mobilen inte får hållas i handen när man framför ett fordon, men vad gäller när man står still vid ett rödljus?

– Där tror många att det är fritt fram men samma sak gäller där, för återigen tar vi bort uppmärksamheten från det som sker omkring. Det påverkar också trafikrytmen, eftersom många blir ståendes kvar när det blir grönt, säger Conny Salestedt.

Malin Fryksell är gruppchef för yttre tjänst i Enköping och Håbo. Hon berättar att rattsurfare kommer med diverse ursäkter när de blir stoppade.

undefined
Malin Fryksell, gruppchef för yttre tjänst i Enköping och Håbo, säger att hon och hennes kollegor ser flera rattsurfare under ett vanligt arbetspass. "De är inte så svårupptäckta, men det är lättare när man jobbar civilt", berättar Malin.

– Vi har hört lite olika varianter. Allt från att de nekar, till att "jag skulle bara ta ett snabbt samtal", "bara byta låt" eller "bara kolla vem som ringde". Men lagstiftningen är tydlig: håller du telefonen i handen är det en brottslig handling, säger Malin Fryksell.

Fram till november i år hade 740 fall rapporterats av polisen i Uppsala. 2022 låg siffran på 724 för hela året.
Fram till november i år hade 740 fall rapporterats av polisen i Uppsala. 2022 låg siffran på 724 för hela året.
Tips till förare

För att inte lockas till att rattsurfa har Transportstyrelsen samlat några tips:

Ställ in din GPS innan du ger dig iväg.

Ha en förberedd spellista så slipper du byta låt under färden.

Använd tekniken som finns i din bil, exempelvis genom att koppla upp mobilen mot bilens system.

Be en medpassagerare om hjälp, till exempel om du behöver veta vem som ringde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!