Reaktioner på nya paradgatan

Biltrafiken och cyklarnas framtid väcker flest frågetecken när boende och husägare reagerar på den föreslagna omvandlingen av Drottninggatan till paradgata. Vissa vill helt stoppa bilarna på delar av sträckan.

Foto: Robin Aron

Uppsala2010-10-23 08:52

Fastighetsägare och bostadsföreningar längs gatupartiet är över lag positiva till idéerna på en ansiktslyftning av Drottninggatan och Vaksalagatan, mellan Carolinabacken och Vaksala torg, men pekar också på svårigheter i omvandlingen. De har nu lämnat sina synpunkter på visionsförslaget som presenterades i somras av Uppsala kommun och samarbetsorganet Uppsala city. Där lanseras flera idéer för att öka trivseln och folklivet längs gatupartiet, som blir stadens paradgata vid fester, evenemang och högtider.

Trafikens plats är en central fråga för många av remissinstanserna, men åsikterna är delade. De boende vill gå längst för att minska eller helt stoppa biltrafiken längs gatupartiet, medan flera fastighetsägare vill att de olika trafikantslagen ska samsas om utrymmet. Ett fastighetsbolag föreslår en gåfartzon på Drottninggatan och varnar för att släppa in mer kollektivtrafik i stråket, som redan har mycket tung trafik.
Enkelriktade partier på Drottninggatan är ett förslag i svaren, för att kunna bredda trottoarerna och få plats med uteserveringar.

Förbud för biltrafik eller åtminstone rejäl trafikminskning på Drottninggatan västerut föreslås av bostadsrättsföreningar, som varnar för att varken kaféer eller grönska på egen hand förmår skapa trivsel.
”Vem vill sitta på en uteservering med bilar och avgassprutande bussar alldeles inpå sig”, frågar en förening.
Några instanser värnar cyklisternas plats på gatan. I visionsförslaget har fotgängare högsta prioritet, medan cykeltrafiken får hitta andra vägar, förutom i Carolinabacken där framkomligheten för cyklar kan förbättras. Ett fastighetsbolag vill i stället se ett sammanhängande cykelstråk längs gatorna, från toppen av Carolinabacken till Vaksala torg.

Andra reaktioner på förslaget:
* Vegetationen bör öka längs gatupartiet, inte minska.
* Arbetet kan starta med små insatser och utan stora ombyggnader.
* Fastighetsägare bör få öppna husens fasader mot gatan, skyddsbestämmelser får inte hindra en naturlig utveckling av city.
* Paradgatan bör förlängas till Gränby centrum där mötet mellan stad och landsbygd blir tydligt.
* Bredare trottoarer ger utrymme för minst sju uteserveringar mellan nedre Slottsgatan och Västra Ågatan.
* Passagen under järnvägen på Vaksalagatan är en skamfläck som måste rustas upp.
Synpunkterna ska nu sammanställas och eventuella ändringar tas in i förslaget. Nästa steg väntas bli en prioritering av olika steg i omvandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om