På parkeringen utanför Mediamarkt i Boländerna är det fullt med bilar. Enligt personalen så var det en ordentlig kö utanför varuhuset när man slog upp dörrarna redan klockan åtta på juldagsmorgonen. Elin Pihl och Andreas Malmqvist är på varuhuset mest för att slå ihjäl tid innan de ska lämna tillbaka hyrbilen och ta tåget till Stockholm. Men de kikar ändå på tv-apparaterna.– Vi kommer nog inte köpa något. Det är ju lite svårt att ta med en sådan där stor på tåget, säger Elin Pihl och pekar på en tv i jätteformat.
I stort är de ganska skeptiska till mellandagsrean.– De byter väl bara färg på prislapparna men uppenbarligen funkar det eftersom här är fullt med folk, säger Andreas Malmqvist.
De stora elektronikvaruhusen har haft det kärvt det senaste året och mellandagsrean är viktig. Enligt Svensk Handels handelsbarometer som kom tidigare i december uppgav 27 procent av handlarna att de trodde elektronikbranschen skulle gå bra i december, den siffran är högre siffra än hos någon annan bransch. 2012 skedde 13 procent av elektronikbranschens totala försäljning i december.
Även på Elgiganten vimlar det av kunder i varuhuset. Sara Andersson har lagt vantarna på en surfplatta.
– Jag hade funderat ett tag och nu var det ett bra erbjudande så jag slog till. Jag brukar handla på mellandagsrean men då är det mest kläder och de affärerna öppnar ju först i morgon, säger Sara Andersson.