Sprickor och krackeleringar har uppstått på olika partier av den 24 kilometer betongbelagda motorvägen mellan Uppsalas södra infart och trafikplatsen vid Björklinge.
Vägsträckan öppnades för knappt sex år sedan, i december 2006, och är en av få betongvägar i landet. Betongbeläggning är avsevärt dyrare än asfalt, men används på vissa hårt trafikerade vägsträckor eftersom materialet anses kräva mindre underhåll med längre intervall mellan reparationerna. Att krackeleringar skulle upptäckas efter bara sex år med följd att vägsträckan måste stängas för reparation, ingick knappast i planerna när E 4 förbi Uppsala byggdes.
Trafikverkets projektledare för reparationen, Lars Bengtsson, konstaterar att sprickorna är koncentrerade till broar eller partier med vägtrummor under körbanorna. Det kan tyda på att sättningar uppstått i underlaget som skapat sprickor i beläggningen. På 3-4 broar har dessutom ytor på cirka en kvadratmeter krackelerat och lossnat med små fördjupningar i vägbanan som följd.
– Vi vet inte om sprickorna hade uppstått även om man använt asfalt, som är mer följsam än betong. Att det händer saker på en vägsträcka efter några år är inte så förvånande, däremot tycker vi det är märkligt med krackeleringarna, säger Lars Bengtsson.
De betongytor som släppt ska nu fräsas ur och återfyllas med ett asfaltlager. Arbetet utförs som ett garantiåtagande av den tyska betongfirma som anlade betongbeläggningen på E 4. Företaget svarade däremot inte för underarbetet vilket innebär att åtgärder till följd av sättningar till största del lär bli en kostnad för Trafikverket.
På måndag 6 augusti stängs hela den norrgående vägsträckan mellan Bärbyleden i Uppsala och avfarten till Björklinge. Trafiken leds över på gamla E 4, nuvarande länsväg 700, som tillsammans med anslutningsvägen mellan Björklinge och E 4 kommer att få kraftigt ökad trafik. Trafikverket flaggar för att framkomligheten blir begränsad och uppmanar trafikanterna att hålla avstånd, följa hastighetsgränserna och tänka på vägarbetarnas säkerhet. När reparationen i norrgående riktning är färdig flyttar arbetet över till södergående körfält, som stängs på motsvarande sätt.
På E 4-sträckan mellan Uppsalas södra infart, trafikplats Danmark, och Bärbyleden passerar trafiken på ett körfält under vägarbetet. Hela reparationsarbetet beräknas pågå i omkring fyra veckor, men eftersom åtgärderna är väderkänsliga kan inget exakt slutdatum fastställas.
Omkring 15 000 fordon per dygn trafikerar sträckan en vanlig dag. Motorvägen används flitigt av både arbetspendlare och semesterfirare. Betongbeläggningen på E 4 blev omkring 30 - 40 miljoner kronor dyrare än asfalt, en kostnad som beräknades vara betald efter 25 - 30 år via lägre underhållsbehov. Ett första planerat underhåll av E 4-sträckans fogar beräknades ske omkring 10-15 år efter invigningen.
Reparationsarbetet utförs av entreprenörsfiman Veidekke tillsammans med tyska betongfirman Eurovia, som svarade för betongbeläggningen 2006.