Texten har uppdaterats
"Det Àr mÄnga som arbetspendlar mellan Uppsala och Stockholm och Ostkustbanan rÀcker inte till. Nu ger vi klartecken för att förbereda byggstart av fyrspÄr för att öka kapaciteten och möjliggöra ökat bostadsbyggande och Arlandas fortsatta tillvÀxt", sÀger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), i ett pressmeddelande.
Genom en utbyggnad till fyra tÄgspÄr hoppas man bland annat kunna separera pendeltÄgstrafiken frÄn fjÀrrtrafiken samt möta det ökade behov som kommer med befolkningstillvÀxten i Uppsala och Stockholm.
Emelie Orring (M) regionrÄd, vÀlkomnar regeringens besked.
â Det stora beslutet om fyrspĂ„ret fattades nĂ€r projektet lyftes in i Trafikverkets stora plan, men det hĂ€r Ă€r ett steg pĂ„ vĂ€gen att realisera fyrspĂ„ret och nĂ„got vi sjĂ€lvklart vĂ€lkomnar. Det visar att regeringen levererar pĂ„ det vi har kommit överens om, sĂ€ger hon.
Trafikverket berÀknar att fyrspÄret berÀknas vara fÀrdigbyggt kring 2034 och har sedan tidigare planerat byggstarten till 2026. Beskedet frÄn regeringen visar att de har för avsikt att följa den tidsplanen.
I december 2017 slöts fyrspÄrsavtalet mellan Knivsta och Uppsala kommuner och staten. DÀr lovade Uppsala att bygga 33 000 bostÀder fram till 2050. Knivsta kommun ska bygga 15 000 bostÀder fram till 2057.
Under valrörelsen blev just bostÀderna en het frÄga och flera partier lovade att bostadsbyggandet skulle minskas. Sedan dess har debattens vÄgor gÄtt höga om en omförhandling av fyrspÄrsavtalet.