Reklamen söker nya vÀgar

Tiden dÄ annonser och direktreklam var de effektivaste sÀtten att nÄ ut till allmÀnheten Àr förbi. Nu vill företagen nÄ ut i fler kommunuíkationskanaler och hetast av dem Àr, inte helt otippat, internet.

Uppsala2009-02-08 07:20
Det Àr mÄndagskvÀll i början av ­februari. ApplÄder och blixtar frÄn pressfotografernas kameror följer tonÄrs­morsan Fatou­ Touray, modeexperten Elin Kling och författaren Marcus­ Birro nÀr de en och en gÄr upp pÄ Nalens scen i Stockholm.

De har alla tilldelats Aftonbladets stora bloggpris i var sin kategori och enligt medie- och kommunikationsbranschen Àr deras insatser allt viktigare inslag i dagens brusande informationssamhÀlle.
- I dag kan alla vara publicister. Bloggare Àr viktiga makthavare, en del av dem har till och med betydligt fler lÀsare Àn traditionell media pÄ webben, sÀger Björn Wickström pÄ reklambyrÄn Wjos i Uppsala.

UNT har nyligen skrivit om Uppsalaföretaget Q-Med som anvÀnde sig av bloggare för att marknadsföra sina produkter. Konsumentombudsmannen reagerade pÄ detta och har nu utrett Àrendet som vÀntas gÄ vidare till Marknadsdomstolen eftersom det inte framgÄtt i bloggarnas inlÀgg att det handlat om gratis produkter.
Men strategin att anvÀnda bloggare­ för marknadsföring Àr i sig inte ovanlig­.
- Det Àr vanligt att företag skickar produkter till bloggare.

De hoppas natur­ligtvis pÄ att bli omnÀmnda i inlÀggen. Men om det inte framgÄtt av texterna att produkterna Àr sponsrade har det ibland uppmÀrksammats i medierna, vilket slagit tillbaka pÄ före­tagen eftersom det Àr olagligt, sÀger­ Sara Rosengren, forskare pÄ Handelshögskolan i Stockholm.
- I dag har företagen Ànnu inte klart för sig hur de ska anvÀnda bloggarna i framtiden. De experimenterar sig fram, sÀger hon.

En annan anledning till företagens intresse för bloggarna Ă€r att det Ă€r ett relativt billigt sĂ€tt att nĂ„ ut till mĂ„nga lĂ€sare. Bloggdrottningen Isabella Löwengrip, Blondinbella, hade vid SIS Index senaste mĂ€tning drygt 300 000 unika besökare varje vecka. Som jĂ€mförelse har unt.se i snitt 125 000 unika besökare i veckan­. Löwengrip slĂ„r Ă€ven stora nationella sajter som Svenska fans och Lunarstorm.
- Ett problem med bloggarna Àr att den publicistiska integriteten kan bli eftersatt med tanke pÄ vilken genomslagskraft en del av dem har, sÀger Björn Wickström
- HÀr Àr det viktigt att företagen tar ansvar nÀr de anvÀnder bloggare som marknadsföringskanal, att det tydligt framgÄr vad som Àr reklam. Men jag tror att lÀsarna kommer att bli mer kÀllkritiska nÀr de lÀser bloggar i framtiden.

Bloggar Àr ett exempel pÄ vad kommunikationsbranschen kallar sociala medier.
- Sociala medier Àr oerhört heta just nu. Alla företag Àr intresserade av vad internet kan gör för dem. NÄgra exempel Àr Facebook, bloggar, You Tube och olika diskussionsforum, sÀger Björn Wickström.
Ett exempel Ă€r Burger King i USA som genom det interaktiva forumet Facebook ordnade en applikation dĂ€r anvĂ€ndaren fick en gratis hamburgare om den "dumpade" tio av sina Facebook-vĂ€nner. 230 000 personer blev till slut "dumpade" innan Facebook satte stopp för applikationen.
- Vad Burger King egentligen tjÀnade pÄ det hela Àr oklart, men de fick onekligen stor publicitet, sÀger Björn Wickström.

Han menar att alla företag i dag Àr intresserade av de hÀr kanalerna, dÀribland Uppsalaföretagen, Àven om de Àr nÄgot försiktigare Àn de vÀrlds­omspÀnnande jÀttarna.
- Speciellt i dessa tider nÀr det Àr lÄgkonjunktur. Det Àr fortfarande billigare att sprida sitt budskap via internet jÀmfört med de traditionella medierna­, sÀger Jakob Gottlieb som driver­ pr-byrÄn Mediex i Uppsala.

Men alla nya knep blir inte lika framgÄngsrika. NÀr Ericsson för nÄgra­ Är sedan anlitade kÀnda skÄdespelare för att gÄ runt i Stockholm och ta bilder bland turister (visa upp Ericssonmobilen) vÀckte kampanjen motsatt effekt hos publiken och Ericsson fick negativ publicitet.
Jakob Gottlieb betonar sökmotorernas roll i företagens nya marknadsföringsstrategier.
- Folk tillbringar sÄ pass mycket tid framför datorn i dag, att det Àr otroligt viktig för företag att synas med rÀtt information högt upp hos sökmotorernas sidor, sÀger han.
Företag kan betala för att synas bland de sponsrade lÀnkarna. NÀr det gÀller trÀfflistorna gÀller det att ha sÄ mÄnga lÀnkar som möjligt till sitt företags sajt, men Àven det gÄr att fixa.

Traditionellt sett har reklamen alltid sökt upp konsumenten, men den trenden börjar nu vĂ€nda. PĂ„ You Tube ger en sökning pĂ„ ordet reklam drygt 22 000 trĂ€ffar. Tittaren kan, och verkar ocksĂ„ vilja, se gamla reklamklassiker som Vasakronans Rocky och Icas Stig.
- De nya kommunikations­kanalerna speglar vÄr samtid och har börjat fungera som underhÄllning. Se pÄ gratis­tidningarna till exempel, sÀger Sara Rosengren.
PÄ samma sÀtt fÄr exempelvis mode­företag ut sitt budskap nÀr de bloggande modeexperterna tipsar om de senaste klÀdesplaggen och vinimportörerna Àr sÀkert nöjda nÀr System­bolagets nya vinsortiment diskuteras pÄ olika internet­baserade forum.

Men trots alla nya möjligheter för annonsering tror hon inte att tidningsannonser och tv-reklam spelat ut sin roll.
- Nej absolut inte. De stÄr sig bra. RÀckvidden för den reklamen Àr vÀl mÀtbar och det uppskattas av annonsörerna. DÀremot kanske den kommer att samspela med webbens möjligheter i större utstrÀckning i framtiden, sÀger Sara Rosengren.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om