Reklamen söker nya vÀgar
Tiden dĂ„ annonser och direktreklam var de effektivaste sĂ€tten att nĂ„ ut till allmĂ€nheten Ă€r förbi. Nu vill företagen nĂ„ ut i fler kommunuĂkationskanaler och hetast av dem Ă€r, inte helt otippat, internet.
De har alla tilldelats Aftonbladets stora bloggpris i var sin kategori och enligt medie- och kommunikationsbranschen Àr deras insatser allt viktigare inslag i dagens brusande informationssamhÀlle.
- I dag kan alla vara publicister. Bloggare Àr viktiga makthavare, en del av dem har till och med betydligt fler lÀsare Àn traditionell media pÄ webben, sÀger Björn Wickström pÄ reklambyrÄn Wjos i Uppsala.
UNT har nyligen skrivit om Uppsalaföretaget Q-Med som anvÀnde sig av bloggare för att marknadsföra sina produkter. Konsumentombudsmannen reagerade pÄ detta och har nu utrett Àrendet som vÀntas gÄ vidare till Marknadsdomstolen eftersom det inte framgÄtt i bloggarnas inlÀgg att det handlat om gratis produkter.
Men strategin att anvĂ€nda bloggare för marknadsföring Ă€r i sig inte ovanligÂ.
- Det Àr vanligt att företag skickar produkter till bloggare.
De hoppas naturÂligtvis pĂ„ att bli omnĂ€mnda i inlĂ€ggen. Men om det inte framgĂ„tt av texterna att produkterna Ă€r sponsrade har det ibland uppmĂ€rksammats i medierna, vilket slagit tillbaka pĂ„ föreÂtagen eftersom det Ă€r olagligt, sĂ€ger Sara Rosengren, forskare pĂ„ Handelshögskolan i Stockholm.
- I dag har företagen Ànnu inte klart för sig hur de ska anvÀnda bloggarna i framtiden. De experimenterar sig fram, sÀger hon.
En annan anledning till företagens intresse för bloggarna Ă€r att det Ă€r ett relativt billigt sĂ€tt att nĂ„ ut till mĂ„nga lĂ€sare. Bloggdrottningen Isabella Löwengrip, Blondinbella, hade vid SIS Index senaste mĂ€tning drygt 300 000 unika besökare varje vecka. Som jĂ€mförelse har unt.se i snitt 125 000 unika besökare i veckanÂ. Löwengrip slĂ„r Ă€ven stora nationella sajter som Svenska fans och Lunarstorm.
- Ett problem med bloggarna Àr att den publicistiska integriteten kan bli eftersatt med tanke pÄ vilken genomslagskraft en del av dem har, sÀger Björn Wickström
- HÀr Àr det viktigt att företagen tar ansvar nÀr de anvÀnder bloggare som marknadsföringskanal, att det tydligt framgÄr vad som Àr reklam. Men jag tror att lÀsarna kommer att bli mer kÀllkritiska nÀr de lÀser bloggar i framtiden.
Bloggar Àr ett exempel pÄ vad kommunikationsbranschen kallar sociala medier.
- Sociala medier Àr oerhört heta just nu. Alla företag Àr intresserade av vad internet kan gör för dem. NÄgra exempel Àr Facebook, bloggar, You Tube och olika diskussionsforum, sÀger Björn Wickström.
Ett exempel Àr Burger King i USA som genom det interaktiva forumet Facebook ordnade en applikation dÀr anvÀndaren fick en gratis hamburgare om den "dumpade" tio av sina Facebook-vÀnner. 230 000 personer blev till slut "dumpade" innan Facebook satte stopp för applikationen.
- Vad Burger King egentligen tjÀnade pÄ det hela Àr oklart, men de fick onekligen stor publicitet, sÀger Björn Wickström.
Han menar att alla företag i dag Ă€r intresserade av de hĂ€r kanalerna, dĂ€ribland Uppsalaföretagen, Ă€ven om de Ă€r nĂ„got försiktigare Ă€n de vĂ€rldsÂomspĂ€nnande jĂ€ttarna.
- Speciellt i dessa tider nĂ€r det Ă€r lĂ„gkonjunktur. Det Ă€r fortfarande billigare att sprida sitt budskap via internet jĂ€mfört med de traditionella mediernaÂ, sĂ€ger Jakob Gottlieb som driver pr-byrĂ„n Mediex i Uppsala.
Men alla nya knep blir inte lika framgÄngsrika. NÀr Ericsson för nÄgra Är sedan anlitade kÀnda skÄdespelare för att gÄ runt i Stockholm och ta bilder bland turister (visa upp Ericssonmobilen) vÀckte kampanjen motsatt effekt hos publiken och Ericsson fick negativ publicitet.
Jakob Gottlieb betonar sökmotorernas roll i företagens nya marknadsföringsstrategier.
- Folk tillbringar sÄ pass mycket tid framför datorn i dag, att det Àr otroligt viktig för företag att synas med rÀtt information högt upp hos sökmotorernas sidor, sÀger han.
Företag kan betala för att synas bland de sponsrade lÀnkarna. NÀr det gÀller trÀfflistorna gÀller det att ha sÄ mÄnga lÀnkar som möjligt till sitt företags sajt, men Àven det gÄr att fixa.
Traditionellt sett har reklamen alltid sökt upp konsumenten, men den trenden börjar nu vÀnda. PÄ You Tube ger en sökning pÄ ordet reklam drygt 22 000 trÀffar. Tittaren kan, och verkar ocksÄ vilja, se gamla reklamklassiker som Vasakronans Rocky och Icas Stig.
- De nya kommunikationsÂkanalerna speglar vĂ„r samtid och har börjat fungera som underhĂ„llning. Se pĂ„ gratisÂtidningarna till exempel, sĂ€ger Sara Rosengren.
PĂ„ samma sĂ€tt fĂ„r exempelvis modeÂföretag ut sitt budskap nĂ€r de bloggande modeexperterna tipsar om de senaste klĂ€desplaggen och vinimportörerna Ă€r sĂ€kert nöjda nĂ€r SystemÂbolagets nya vinsortiment diskuteras pĂ„ olika internetÂbaserade forum.
Men trots alla nya möjligheter för annonsering tror hon inte att tidningsannonser och tv-reklam spelat ut sin roll.
- Nej absolut inte. De stÄr sig bra. RÀckvidden för den reklamen Àr vÀl mÀtbar och det uppskattas av annonsörerna. DÀremot kanske den kommer att samspela med webbens möjligheter i större utstrÀckning i framtiden, sÀger Sara Rosengren.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!