Rekorddyr tågtunnel föreslås i Gamla Uppsala

Banverket föreslår att järnvägen genom Gamla Uppsala grävs ned i tunnel förbi fornminnesområdet. Sträckan blir bland de dyraste som byggts om förslaget genomförs.

Uppsala2007-01-26 21:31
Den knappt fyra kilometer långa spårsträckan från norra Svartbäcken förbi Gamla Uppsala beräknas kosta nästan en miljard kronor. För den summan får man utbyggnad från enkelspår till dubbelspår samt en järnväg i tunnel förbi Kungshögarna. Samtidigt flyttas spåren en aning västerut. I dag finns ingen finansiering till projektet och byggstarten bedöms ligga minst tio år fram i tiden.
Tunneln byggs i betong och blir 650 meter lång enligt förslaget i Banverkets förstudie. Syftet är att skydda den känsliga miljön som utgör riksintresse.
- Det blir en väldigt dyr sträcka för att vara så pass kort, konstaterar Banverkets Björn Eklund. Vi har ändå valt tunnelalternativet för att skydda den känsliga miljön från störningar.

Inget svar om tågstation
Det alternativ som utretts är att sänka ned järnvägsspåren förbi högarna. Det blir betydligt billigare men ger inte samma skydd mot störningar som en tunnel och avvisas därför i förstudien. Med tunnel blir ändå ett relativt långt parti av den övriga spårsträckan nedsänkt, vilket ger visst bullerskydd till villabebyggelsen.
Frågan om ny tågstation i Gamla Uppsala får inget svar i förstudien. Banverket vill utreda vidare om en station över huvud taget behövs och i så fall var den ska ligga.

Dubbla priset
Tunnelplanerna är inte nya. Ursprungligen fanns förhoppningar om byggstart i år, för att dubbelspåren skulle stå klara ungefär samtidigt med Uppsala resecentrum. Senare flyttades byggstarten fram till tidigast 2012. Nu finns projektet över huvud taget inte med i Banverkets långtidsplan, som gäller fram till 2015.
Under tiden har prislappen ökat rejält. För bara fyra år sedan beräknades kostnaden till en halv miljard. Nu har den stigit till nästan det dubbla.
Järnvägen genom Gamla Uppsala är en av de sista enkelspåriga på sträckan Uppsala - Gävle. Dubbelspår anses minska risken för störningar samtidigt som fler tåg kan trafikera hela Ostkustbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om