Rektorer ogillar mobbningsenkät

Är mobbning vanligare på Eriksbergsskolan än på Valsätraskolan? Den sortens jämförelser blir möjliga när kommunens antimobbningsplan träder i kraft. Men satsningen på en elevenkät får kritik av Uppsalarektorer.

Uppsala2009-10-09 07:00
Kommunens antimobbningsplan välkomnas av de rektorer som UNT pratat med. Men den planerade elevenkäten, som ska visa hur mycket mobbning som förekommer på olika grundskolor, är inte lika välkommen. Leif Ericsson, rektor på Gränbyskolan tycker att jämförelsen kan ge en orättvis bild av skolorna.
- Statistik kan man vrida hur man vill och det finns olika förutsättningar i skolorna. Det kan till exempel vara en enda elev som mobbar jättemånga.

Även Staffan Frisk, biträdande rektor på Eriksbergsskolan, ställer sig kritisk till jämförelsen.
- Jag är positiv till en genomlysning av frågan om mobbning. Men det är lätt hänt att det går snett vid jämförelser. Vi har olika förutsättningar. En del skolor har mycket problem, andra skolor har väldigt mycket resurser.
Enligt kommunens antimobbningsplan ska elever på alla grundskolor i kommunen svara på en enkät om förekomsten av mobbning, till exempel hur ofta man blivit mobbad eller slagen i skolan under den senaste terminen. Resultatet från till exempel Vaksalaskolan kommer att sammanställas på skolnivå och kunna jämföras med andra grundskolor i Uppsala.

AnnBritt Öqvist som handlägger ärendet på Uppsala kommun säger att syftet med jämförelsen är att säkerställa att skolorna har tillräckligt bra program mot mobbning. Det handlar också om att göra skolornas arbete mot mobbning mer synligt, så att eleverna kan välja skola utifrån ett trygghetsperspektiv.
- Vi gör det här för att underlätta det egna valet för elever och föräldrar.

Agneta Eriksson, rektor på Stenhagenskolan, tycker att sådana jämförelser redan är möjliga genom de redovisningar skolorna lämnar. Men hon är i grunden positiv till jämförelser.

Och om det visar sig att mobbning förekommer mer på Stenhagenskolan än på andra skolor?
- Det kan drabba oss illa och under vissa omständigheter kan det slå orättvist. Men man ska ju inte ha dåliga siffror när det gäller mobbning.

Tomas Rylander, rektor på Valsätraskolan, tycker att informationen kan vara direkt känslig och integritetskränkande. Statistiken kan orsaka spekulationer om vilka elever som mobbar eller vilken lärare som gör för lite mot mobbning, resonerar han.
- Det är fel sorts uppgifter att mäta statistiskt. Det räcker att man mäter om elever känner trygghet, arbetsro och trivsel.
Varför kan man inte jämföra mobbning när man jämför skolors resultat vid nationella prov?
- Det handlar om osäkerhetsfaktorn när det gäller enkäter. Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Cecilia Forss (M), försvarar enkäten som hon menar ska hjälpa elever till rätt skola.
- Jämförelsen ger en relevant information till eleverna och en anledning för skolorna att arbeta med frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om