Renoveringen blev en mardröm

Elisabeth och Börje Kristiansson skulle slipa och lacka björkparketten. Men det var något fel på lacket och efter upprepade försök att reparera skadan är nu golvet förstört.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2012-09-04 11:50

Den grå trävillan ligger på en hörntomt i det lilla villasamhället i Alsike. Här har familjen bott i 13 år. Barn och hundar hade slitit på det ljusa björkgolvet i vardagsrummet och köket. Det var dags för en uppfräschning. Precis som när makarna slipade och lackade golvet i deras förra lägenhet, så hyrde de slipverktyg och köpte lack hos Hyr-Lund i Uppsala.
– Men redan när vi hade målat på lacket märkte vi att någonting var fel. Nästa morgon var golvet fullt med bubblor, säger Elisabeth Kristiansson och visar en bild som hon tagit med mobilen.

Experter beskriver fenomenet som fiskögon eller att lacken krackelerar. De kontaktade Hyr-Lund som i sin tur hänvisade dem till tillverkaren av lacket, Malmöföretaget Bona. De undrade om makarna använt silikon i närheten av lacket, men det hade de inte gjort. Hyr-Lunds ägare Gunnar Lund rådde dem att slipa ned lacket och lacka om och gav dem en ny burk av samma märke.
– Processen hade gått långt in i träet. Vi fick slipa en del för att få bort det. Men vi lackade bara halva golvet för att se hur det skulle bli nästa dag.
Den nylackade delen av golvet såg lika anskrämlig ut igen.
Bona AB skickade då lacket för analys. Familjen fick rådet att slipa golvet för att olja det i stället.
– Men när vi slipade på nytt började golvet ändra färg och bli flammigt, som bränt. Vid det här laget var vi gråtfärdiga och lade ner golvrenoveringen.

Dagen efter kom det ett svar från Bona AB. Det var något kemiskt fel på lacket. Hyr-Lund tog omedelbart bort det från sina hyllor, fem ton lack. De ordnade också så att en golvfirma skulle ta hand om Kristianssons golv fackmässigt.
– De gjorde allt vad de kunde, men golvet blev alldeles vågigt. Och på ett ställe har de spikat, vi gick nämligen rakt igenom träet.
De klagade igen och golvläggarna kom tillbaka. Men de åtgärdade bara en liten del, ville inte riskera att det brast igen. Gunnar Lund på Hyr-Lund var nämligen inte villig att ersätta ett helt nytt golv och tänkte skicka fakturan för fackmannen till Bona AB.
Under måndagen var Gunnar Lund och tittade på golvet än en gång.
Chefen för Bona AB i Norden ville avvakta besöket innan han svarade utförligare på frågor.
– I första hand är det Hyr-Lund som är vår kund så det är honom vi ska lösa det här med, men är det i förlängningen en privatperson som drabbats tar vi ansvar för det. Utifrån den besiktning som kommer att göras, säger Joakim Malmsten.
Likadant lät det från Gunnar Lund på Hyr-Lund.
– Vi tar ansvar för vad vi har orsakat.

Hur gick då besiktningen?
– Gunnar Lund sade att han ska ta kontakt med Bona för att se om vi kan få ett nytt golv i köket. Vardagsrummet har bara skönhetsfel, sade den person han hade med sig som golvexpert. Så det blir väl inte något nytt golv där, säger Elisabeth Kristiansson.
Vad tycker du om beskedet?
– I nuläget vet jag inte vad jag ska tro. Men jag är inte förvånad. Så här har de hållit på sedan i juni. Man känner sig så maktlös mot företagen när något blir fel.
Några pengar för den felaktiga lacken har Kristianssons inte fått, inte heller för övriga utlägg eller förstörd semester. Deras försäkringsbolag menar att makarna har gjort skadan själva, det vill säga slipat för mycket, och betalar inte ut ersättning. Men de kan få rättshjälp. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om