Mycket har gjorts för att öka tillgÀngligheten vid Uppsala Resecentrum. Bland annat har Kungsgatan breddats, nya busshÄllplatser har tillkommit, liksom busskörfÀlt pÄ östra sidan och nya körfÀlt för privatbilar. Men enligt en ny rapport som Handikappföreningen, HSO, i Uppsala kommun har gjort finns ett flertal punkter som skulle behöva förbÀttras för att öka anvÀndarvÀnligheten för funktionshindrade pÄ centrumet. I rapporten föreslÄs bland annat tydligare ledstrÄk och markering av riktningsförÀndringar samt fler ledstÀnger.
â Vi gjorde en inventering av omrĂ„det i slutet av juni dĂ€r vi mĂ€tte tillgĂ€ngligheten pĂ„ Resecentrum och omgivningen, och vi fann en hel del brister som behöver Ă„tgĂ€rdas för att det ska bli ett bra Resecentrum för alla, sĂ€ger Lars Persson, ombudsman pĂ„ HSO i Uppsala.
Bland annat nÀmner han bristande möjligheter till orientering, sÄ som ledstrÄk och fÀrgmarkeringar.
â Det behövs en genomtĂ€nkt och sammanhĂ„llen princip för att hitta mellan olika mĂ„lpunkter. NĂ€r det gĂ€ller trappor och ramper saknas det generellt ledstĂ€nger, sĂ€ger Lars Persson.
Föreningen ska ta upp problemen med de ansvariga i nÀsta vecka. Dock har inga klagomÄl inkommit sedan Resecentrum stod klar att anvÀndas i april.
Miljöpartiets ordnade i förra veckan en vad man kallade âgrön vandringâ genom Uppsala och ville visa pĂ„ platser som behöver moderniseras och förbĂ€ttras i staden. Ett stopp pĂ„ turen var just Resecentrum. Partiets kommunalrĂ„d Maria Gardfjell kan konstatera att det behövs bĂ€ttre tillgĂ€nglighet för funktionshindrade, inte minst en rulltrappa upp till spĂ„r Ă„tta.
â Det finns massor med grejer man kan peka pĂ„ som inte fungerar för funktionshindrade, men viktigast Ă€r att vi mĂ„ste bygga en rulltrappa upp mot spĂ„r Ă„tta, sĂ€ger Maria Gardfjell, som menar att det ofta Ă€r lĂ„ng kö till hissen eller att den Ă€r ur funktion.
â Det Ă€r helt orimligt att man ska behöva slĂ€pa upp vĂ€skor nĂ€r hissen inte fungerar eller att man missar tĂ„get för att man mĂ„ste vĂ€nta i hisskön. Det Ă€r en miss i planeringen, sĂ€ger hon.
En annan sak som hon noterade var att de sÄ kallade sinusplattorna som ska vÀgleda synskadade, vid ett stÀlle pÄ centralen leder rÀtt in i en stolpe.
â Det Ă€r vĂ€ldigt intressant att om man följer spĂ„ret sĂ„ gĂ„r man rakt in i en stolpe inne i byggnaden. TillgĂ€ngligheten skulle ha varit fixad 2010 och det har inte lyckats. Nu mĂ„ste kompetensen pĂ„ det hĂ€r omrĂ„det flytta in i planeringskontoret, sĂ€ger hon och menar att kommunen och byggföretagen inte kan förlita sig pĂ„ organisationers expertis utan bör anstĂ€lla synskadade som kan peka pĂ„ potentiella problematik och ge vĂ€gledning vid byggen.
Enligt Göran Löfstrand, projektledare pÄ Trafikverket, finns det i dagslÀget inga planer pÄ att öka tillgÀngligheten vid centrumet och han sÀger sig heller inte, bortsett frÄn nÄgot enstaka mejl, ha mÀrkt av nÄgra klagomÄl ur tillgÀnglighetssynpunkt.
â Vi har haft i alla fall tvĂ„ möten med Handikappförbundet i Uppsala dĂ€r vi har informerat om utformningen och de har tyckt att det varit tillrĂ€ckligt.
Inte heller finn nÄgra planer pÄ att bygga en rulltrappa eller rullband upp till perrong Ätta.
â DĂ„ fĂ„r man hĂ€nvisa till hissen. SĂ„ som det ser ut idag, med hiss och barnvagnsramp, Ă€r slutlösningen, sĂ€ger han.
Svaret tillfredstÀller inte Maria Gardfjell.
â Jag ska skriva en motion till fullmĂ€ktige. Om inte Trafikverket Ă€r intresserad av att bekosta det hĂ€r sĂ„ Ă€r det en kommunal frĂ„ga att tillgĂ€ngligheten fungerar.
"Resecentrum brister i tillgÀnglighet"
Det behövs bÀttre tillgÀnglighet pÄ Resecentrum enligt handikappföreningen HSO i Uppsala. Men ansvariga för bygget har inte planerat nÄgra förÀndringar.
Miljöpartiet vill ha rulltrappa mot spÄr 8 vid Resecentrum.
Foto: Pelle Johansson
FAKTA
Resecentrum Àr ett gemensamt projekt för Trafikverket, Jernhusen AB och Uppsala kommun.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!