Resecentrum kan bli tidigarelagt
Hela miljardbygget av resecentrum i Uppsala kan komma att starta redan i vår. Banverket väntar inom kort besked från kommuner i Mälardalen om ett förslag för att tidigarelägga och finansiera stora tågprojekt, bland annat resecentrum.
Kommunen och Banverkets region fortsatte ändå planera för byggstart i vissa delar av projektet under 2005. Nu tycks ett avgörande nära för finansiering och planering av hela Banverkets andel, som är den absoluta merparten av jättebygget.
Tidsgräns löper ut
Enligt Uppsala kommuns projektledare Victor Sjöberg löper en tidsgräns ut denna vecka kring ett förslag från Banverket om samordning av flera stora järnvägsprojekt i Mälardalen och Stockholm. Beskedet från Uppsala är att man kan starta sin del av bygget snabbt. Likadant säger Banverkets projektledare i Uppsala, Berndt Rundgren:
— Får vi besked inom rimlig tid så har vi beredskap att börja bygga i april 2005.
Projektet beräknas i så fall kunna stå klart 2011. Banverkets regionchef Kjell-Åke Averstad vill inte närmare kommentera diskussionerna, men bekräftar att förhandlingar pågår mellan intressenter i Mälardalen om finansiering och starttider. Han hoppas på ett resultat "inom kort".
Nästan samtliga större järnvägsprojekt i regionen är inflätade i varandra, men en nyckelroll har citybanans tågtunnlar i Stockholm. Utan att bygga bort bromsklossen i Stockholm anses nyttan begränsad av ökad tågkapacitet på andra håll. Regeringen har gett klartecken för att finansiera tunnlarna, däremot krävs besked från Stockholms stad och landsting om kringkostnaderna.
Efter sommaren
I Uppsalas fall är kommunen beroende av att Banverket flyttar godsbangården öster om stationen till Boländerna. Inleds det jobbet i vår kan kommunen börja bygga den nya Östra stationsgatan och rondellen vid Strandbodkilen efter sommaren.
Längre fram väntar byggandet av nya bostads- och kontorshus intill Stationsgatan. Fastighetsnämnden väntas i nästa vecka begära att detaljplanearbetet startar för de nya husen.
Störningarna från storbygget väntas nu bli mindre än befarat, berättar Victor Sjöberg. Pålningsarbetena kan minimeras genom att använda annan grundläggningsteknik. Trots det kommer bygget att alstra åtskilligt av buller, damm och byggtrafik under flera år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!