Resecentrum kostar snart två miljarder
Kraftigt ökade byggkostnader gör att prislappen stiger för Resecentrum i Uppsala. Totalkostnaden för hela projektet närmar sig nu två miljarder kronor.
Resecentrum blir 500 miljoner kronor dyrare än tidigare beräknat.
Foto: Rolf Hamilton
Hela Resecentrum med broar, gator, parkeringsgarage och bangård är det i särklass dyraste byggprojekt som genomförts i Uppsala. Kommunen svarar för drygt 35 procent av kostnaden, resten betalar Banverket. Priset har stigit i omgångar sedan de första planerna lades fast för fyra-fem år sedan. Den sammanlagda kostnaden beräknas nu landa på 1,8 miljarder kronor, en ökning med nästan en halv miljard sedan starten. Uppsala kommun står för nästan 700 miljoner. Staten skjuter till omkring 240 miljoner kronor i bidrag.
- Det allmänna kostnadsläget i byggsektorn och särskilt de höga stålpriserna ligger bakom prisökningen. I vår region är utbudet av byggprojekt väldigt stort, vilket driver upp priserna, säger Banverkets projektledare för Resecentrum, Berndt Rundgren.
Det avtal som reglerar kostnadsfördelningen mellan parterna gör att Uppsala kommun också får ta sin del av prisökningarna på järnvägsetapperna. Så gott som alla stora upphandlingar i byggprojektet är nu genomförda och ansvariga hoppas därför slippa fler fördyringar. Hur kommunen ska finansiera de ökade kostnaderna är ännu oklart.
- Våra anslag för i år och nästa år är tillräckliga, det är först därefter som ökningarna slår igenom, konstaterar kommunens projektledare Victor Sjöberg.
Hos Banverket senareläggs andra projekt vilket bidrar till att klara kostnadsökningen i Uppsala.
Byggetappen vid Strandbodgatan innehåller tre nya järnvägsbroar, ny entré till plattformarna samt sänkning och breddning av gatan. Arbetet pågår ända till nya resecentrum ska stå klart, i december 2011.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!