Resecentrum riskerar försening

Byggandet av resecentrum kan försenas om planerna för en ny terminal inte klubbas inom kort, befarar kommunens projektledning. Länsstyrelsen är skeptisk till en rivning av stationshusets flygel, där den nya terminalen planeras.

Uppsala2006-01-12 00:00
En ny terminal ska enligt planerna byggas i direkt anslutning till tunneln under spåren, omedelbart söder om befintligt stationshus (se karta). Terminalen tas inte i bruk förrän i slutet av 2011. Men för att inleda tunnelarbetet på den västra sidan krävs, enligt projektledningen, ett snabbt beslut om terminalen och dess ungefärliga läge.

Tunnelstart i februari
Arbetet med tunneln startar enligt tidsplanen redan i februari. Ett snabbt klartecken för en terminal kräver beslut i byggnadsnämnden kommande vecka om utställning av detaljplaneförslaget.
— Något annat alternativ finns inte i vår föreställningsvärld, säger kommunens projektledare för resecentrum, Victor Sjöberg.
Men nämndens arbetsutskott tog på onsdagen inte ställning i frågan. En försenad byggstart för tunnelpassagen skulle kunna få följdverkningar för stora delar av miljardbygget, befarar Victor Sjöberg.
Stationshusets ägare, statliga Jernhusen, har ansökt om att få riva den södra flygeln av stationshuset, i syfte att ge plats för den nya terminalen. Stationshuset är byggnadsminne och länsstyrelsen avgör rivningsfrågan. Men länsstyrelsen är ytterst skeptisk till en rivning. I ett yttrande skriver myndigheten att nuvarande stationshus "i princip ska bevaras i sin helhet", både till form och funktion. Kommunens planförslag utgår tvärtom ifrån att en ny terminal övertar de flesta resandefunktioner från stationshuset.

Känslig stadsmiljö
Länsstyrelsen konstaterar att de planerade förändringarna sker i en synnerligen känslig stadsmiljö och kräver en rad noggranna överväganden. Samtidigt pågår nu, enligt vad UNT erfar, underhandskontakter mellan alla berörda instanser för att nå ett avgörande.
Länsstyrelsen föreslår också nya förbindelser inom området, bland annat en ny gång- och cykelbro över Kungsgatan, i höjd med Vretgränd, och en lättare bro över spåren för gående, från nuvarande stationshus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om