Resegarantin ska börja gälla från den första juni i år och täcker tre olika former av förseningar, se faktaruta nedan. Den som blir försenad ska skicka in en blankett inom 30 dagar där förseningen beskrivs. Uppsala kommun gör sedan en analys av vad den berott på och om resenären ska få sin egenavgift tillbaka.
Enligt Josefine Åhrman som är tillförordnad chef för färdtjänsten införs garantin som en kvalitetssäkring.
– Både för våra kunder och för oss själva på samma sätt som SJ och UL. Man ska alltid ha en garanti. Det fungerar också som en hållning för oss och som information till våra resenärer om vad vi anser vara acceptabelt och inte när det gäller förseningar och omvägstider, säger hon.
Så det är inte klagomål som ligger bakom?
– Nej. Vi vet egentligen inte i dag hur vanligt det är att en resa inte kommer fram i tid eftersom vi inte vet hur många som inte meddelat oss sin försening. Det här är blir ett sätt för oss att få in statistik på det. Varje resa finns dokumenterad i vårt datasystem så vi kommer att kunna gå tillbaka och kontrollera vad som hänt. Vi vill att allt ska bli tydligt, att man ska kunna se vad som gått fel. Det är det bästa både för oss och för resenärerna.
Det sätter väl också press på taxibolagen?
– Främst på oss själva så att vi kan följa upp och leverera resenärerna det vi lovat. Men också på våra nio taxibolag. De har handlats upp utifrån ett antal kriterier för kvalitet. Statistiken kommer att visa vilka som har minst klagomål, säger Josefine Åhrman.
Det kommer dock inte att gå att få tillbaka pengar på vilka grunder som helst. Ersättning ska inte utgå för saker som inte trafikcentralen och taxiföretagen kan råda över. Det kan vara onormala trafiksituationer, dåligt väder, olyckor, om bilen går sönder, strejk eller fel som kunderna själva orsakar.
Josefine Åhrman tror dock inte att det kommer att bli en massa tvister med kunder som inte får rätt.
– När det framgår helt klart att resan försenats på grund av sånt som vi inte kan påverka, som en naturkatastrof, får inte kunden någon kompensation. Om resan är onormal av andra skäl så står vi självklart för egenavgiften, säger hon.
Fler förändringar kan vara i antågande. Landstinget vill nämligen utreda om det är möjligt att samordna sjukresor och färdtjänst i en gemensam beställningscentral. Tanken är att de kommuner som vill ska kunna ansluta sig. I dag driver landstinget en egen central i anslutning till kommunens.