"Resenärerna har hamnat i kläm"

Resecentrums stationshus är för litet och resenärernas behov har hamnat i kläm, enligt en utvärdering som Uppsala kommun låtit göra.

Resecentrum

Resecentrum

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-10-08 12:13

Resecentrums stationshus är för litet och de kommersiella intressena har fått gå före resenärernas behov av sittplatser.
Det är en av slutsatserna i den utvärdering av Resecentrum som Uppsala kommun låtit göra. Kritiken har hörts tidigare – äldre har inte hittat sittplats i väntan på tåget och pendlare har tvingats stå som packade sillar vid dåligt väder eller förseningar.
Utredaren, fastighetskonsult Torkel Öste, kommer till samma slutsats.

Enligt den ursprungliga planen skulle det gamla stationshuset ha byggts om. Men det visade sig att det skulle bli svårt att få tillräckligt mycket folk att passera stationen för att få lönsamhet i de verksamheter som skulle etablera sig där. Statliga Jernhusen beslutade i stället att anlägga en ny stationsbyggnad, med karaktär av ”pendeltågstation”.

Orsaken till att en viktig del som den nya stationen inte kunde planeras in från projektets början kan vara brister i trafikprognoserna och dålig ekonomi. Enligt rapporten saknades klara förutsättningar för bygget och det fanns ingen kravspecifikation.

Förra kommunalrådet Gunnar Hedberg (M), som engagerat sig i trafikfrågor, var med under planerings- och byggtiden. Han håller delvis med om kritiken.
– Det är lite för lite sittplatser i det nya stationshuset, speciellt om inte tågen går och vintertid. Men bygget av nytt stationshus var ett dilemma. Det gamla var för litet. Frågan var hur man skulle bygga ett nytt i en sådan trång miljö utan att det skulle dominera stadsmiljön helt, säger han.

Det statliga företaget Jernhusen stod för bygget. Kommunens mål var att få till ett fungerande hus.
– Det tycker jag ändå att det har blivit, säger Gunnar Hedberg.

Enligt Jernhusen har stationen byggts utifrån beräkningar av ett normalflöde av resenärer.
– Vid förseningar kan det bli trångt. Men det är en utmaning vi har på alla våra stationer. Det är svårt att dimensionera för den sortens trafiktoppar och vi har lagt till ett antal sittplatser i Uppsala, säger presschef Cecilia Granath.

Både utredningen och många resenärer anser att stationen är för liten?
– Jag har inte läst utredningen men jag skulle säga att stationsbyggnaden är lagom utifrån de förutsättningar som finns i Uppsala. Vi har gjort intervjuer med resenärerna vilken service de vill ha. Utifrån det har vi försökt skapa en bra mix. Resenärerna efterfrågar den service som finns vid Resecentrum, säger Cecilia Granath.

Så ni är nöjda?
– Vi är jättenöjda. Många resenärer är också väldigt nöjda med hur stationshuset fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om