Rikshems vd medger brister

Rikshems företrÀdare medger att renoveringarna av de 278 lÀgenheterna pÄ KvarngÀrdet inte gÄtt smÀrtfritt. Nu har de satt in extraresurser för att kunna ÄtgÀrda felen.

Beklagar. Rikshems vice vd Ilija Batljan beklagar att hyresgÀster pÄ KvarngÀrdet drabbats av undermÄliga renoveringar.

Beklagar. Rikshems vice vd Ilija Batljan beklagar att hyresgÀster pÄ KvarngÀrdet drabbats av undermÄliga renoveringar.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2015-11-27 09:01

– Renoveringarna pĂ„ KvarngĂ€rdet har inte gĂ„tt lika bra som i till exempel GrĂ€nby, det Ă€r vi medvetna om. Vi har jobbat för att avhjĂ€lpa alla fel.

SÄ sÀger Rikshems vd Jan-Erik Höjvall nÀr UNT trÀffar honom och vice vd:n Ilija Batljan i fastighetsbolagets projektkontor i GrÀnby. De har sjÀlva blivit kontakta av ett fÄtal hyresgÀster som varit missnöjda med företagets renoveringar.

– Det Ă€r klart att det Ă€r absolut viktigast för hyresgĂ€sterna att det blir bra renoveringar, men det Ă€r ocksĂ„ viktigt för oss. Vi investerar mycket pengar i det hĂ€r projektet och dĂ„ Ă€r det viktigt att det blir rĂ€tt. Det Ă€r dĂ€rför vi har en oberoende besiktningsman som ska besikta renoveringarna. Dessutom har vi tillfört extra resurser och hĂ„ller just nu pĂ„ att följa upp alla klagomĂ„l och se över vad som behöver Ă„tgĂ€rdas, sĂ€ger Ilija Batljan.

Det har varit tio konstaterade vattenlÀckor i samband med de hÀr renoveringarna. Hur ser ni pÄ det?

– Det Ă€r inte alls bra. Vi har ocksĂ„ konstaterat att det blivit en del fel med vattenlĂ€ckor dĂ„ rörmockeriarbetet inte varit godkĂ€nt. Men vi renoverar tusentals lĂ€genheter runt om i landet och att det blir problem i tio lĂ€genheter fĂ„r man nog rĂ€kna med, sĂ€ger Jan-Erik Höjvall.

Sprickor i tapeten, vattenlÀckor, ugnar som inte Àr inkopplade. Vad beror de mÄnga felen pÄ?

– Vi mĂ„ste komma ihĂ„g att de hĂ€r husen Ă€r riktigt risiga frĂ„n början. Det Ă€r alltid lĂ€tt att vara efterklok och man kan alltid diskutera vĂ„rat arbete och entreprenörernas kvalitĂ©t och vi kan göra bĂ€ttre uppföljningar. Men man ska ha respekt för att de dĂ€r husen aldrig varit bra byggda. Ingen som bygger hus i dag skulle ha byggt sĂ„ hĂ€r frĂ„n början, sĂ€ger Ilija Batljan.

Men att en hatthylla faller ner har kanske inte med husets konstruktion att göra?

– Nej visst, men det Ă€r en kedja. Det Ă€r dĂ€rför vi har tillsatt resurser för att Ă„tgĂ€rda felen. Men om du som hyresgĂ€st redan har en lĂ€genhet som aldrig varit bra och förvĂ€ntar dig att allting kommer bli perfekt efter en renovering, sĂ„ blir du nog extra irriterad om det inte blir sĂ„. Det har vi full förstĂ„else för, sĂ€ger Ilija Batljan.

HyresgĂ€ster som upptĂ€cker att de drabbats av fel – hur ska de agera för att bli nöjda?

– VĂ„rat rĂ„d Ă€r att anmĂ€la alla fel. Ibland kan man ha synpunkter pĂ„ saker som inte gĂ„r att göra nĂ„got Ă„t, men det Ă€r viktigt att man sĂ€ger till, sĂ€ger Ilija Batljan.

DEL 3: "MÄnga har inte rÄd att bo kvar"

DEL 2: HyresgÀster: "Det har luktat bajs"

DEL 1: Missnöjda hyresgÀster efter renoveringskaos

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om