Risk att busstrafik i Uppsala skärs ned

Trots fler resenärer och nya förare räknar de politiskt ansvariga med att busstrafiken i Uppsala skärs ned nästa år. Det saknas pengar för att uppfylla kommunledningens löften om förbättringar.

Uppsala2003-08-27 00:00
Samtidigt som trafikchefen på Upplands lokaltrafik, Peter Eklund, hoppas få fler ledbussar i stadstrafiken för att klara anstormningen av resenärer, är risken stor att han inom kort i stället för börja dra in turer eller linjer. Nästa år är det inte förare, utan pengar, som fattas.
Som UNT tidigare rapporterat har politikerna i gatu- och trafiknämnden, som svarar för busstrafiken, begärt cirka 20 miljoner kronor i extrapengar. I annat fall väntar kraftiga nedskärningar i busstrafiken eller på gatunderhållet nästa år.
- Vi kalkylerar nu med att vi inte får några ytterligare medel. Inget tyder på att det blir så, säger nämndens ordförande Hilde Klasson (s).

Mindre busstrafik
Det innebär mindre busstrafik, samtidigt som resandesiffrorna pekar uppåt och förarbristen är avklarad. Alternativet är att dra ned på andra kostnader inom nämnden, i första hand vinterväghållning eller gatubelysning.
— Men i båda fallen skulle det bli ett ramaskri från invånarna, säger Hilde Klasson.
I dag subventioneras bussbiljetten till 30 procent av kommunen. Enligt Hilde Klasson finns det många exempel på kommuner som betalar betydligt mer.
En höjning av biljettpriset kunde dra in mer pengar, men skulle innebära ett brott mot överenskommelsen mellan partierna i kommunledningen, s,v och mp. Men också en neddragning av busslinjer går stick i stäv med de rödgrönas löfte efter valet. I uppgörelsen står att "tillgänglighet, turtäthet och framkomlighet ska förbättras".
Hilde Klasson är bekymrad över att kommunledningen säger en sak men i praktiken agerar tvärt emot. För de nya bussförarna kan det nya jobbet snabbt visa sig osäkrare än väntat. I morgon, torsdag, hoppas nämnden få ett förslag från UL på hur eventuella neddragningar ska genomföras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om