Risk för trängsel i stans tunnlar

De planerade järnvägstunnlarna i centrala Uppsala förbättrar säkerhet och framkomlighet men riskerar att bli för smala, för låga och med för branta nedfarter. Varningen kommer från bland andra UL och kommunens nämnder.

Uppsala2011-07-27 12:02

Nästa stora byggprojekt i centrala Uppsala blir, som UNT tidigare rapporterat, omvandlingen av de sista järnvägsövergångarna med bommar. På S:t Olofsgatan och S:t Persgatan byggs tunnlar under spåren för alla trafikanter.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och Uppsala kommun och syftar till att slopa väntetiderna vid de fällda bommarna och bygga bort säkerhetsriskerna. Ett 30-tal instanser har nu lämnat synpunkter på förslaget, som varit på samråd sedan i våras.

Så gott som alla välkomnar att bommarna försvinner, men flera varnar för att tunnlarnas konstruktion inte blir optimal.

Två kommunala nämnder befarar att upp- och nedfarterna till tunnlarna blir så branta att rullstolsburna och funktionshindrade får svårt att passera. I utredningar som gjorts konstateras också att utrymmet är trångt och att nedfarterna åtminstone på S:t Persgatan kan bli branta.

Upplands Lokaltrafik varnar för att den föreslagna tunnelhöjden på S:t Olofsgatan, fyra meter, är så låg att den planerade spårvägstrafiken under järnvägen inte får plats. Med ytterligare en halvmeters tunnelhöjd förbättras förutsättningarna, enligt kollektivtrafikbolaget.

Kommunens gatu- och trafiknämnd befarar att S:t Persgatans tunnel inte blir tillräckligt bred för att kunna ta emot alla fotgängare och cyklister som passerar spåren. Samtidigt konstaterar nämnden att befintliga hus och tillfartsvägar på platsen inte medger en tunnel som är bredare än planerade 5,5 meter.

Frälsningsarmén, med lokal vid järnvägskorsningen på S:t Persgatan, är som UNT tidigare rapporterat skarpt kritisk till planerna. Hela verksamheten hotas, enligt församlingen, som i stället föreslår att gång- och cykeltrafik leds via tunneln på S:t Olofsgatan.

Länsstyrelsen har inga omedelbara invändningar mot planförslaget, men slår fast att värdefulla fria siktlinjer kommer att försvinna när nya broar byggs över tunnlarna för den gång- och cykeltrafik som löper parallellt med järnvägen.

Myndigheten riktar också en varning för att översvämningar i samband med kraftiga skyfall kan stoppa all trafik under järnvägen i centrum, när de sista plankorsningarna försvinner.

Bland övriga synpunkter finns önskemål om att göra Österplan till parkmark, satsa på konstnärlig utsmyckning av tunnlarna och bevara björkarna på S:t Olofsgatan. Nu ska byggnadsnämnden ta ställning till om planförslaget ska justeras.

Tunnelbygget

Ombyggnaden av järnvägskorsningarna på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan beräknas kosta 200 miljoner kronor i 2009 års prisnivå. Uppsala kommun betalar 90 miljoner kronor, resten finansieras av staten via Trafikverket.

Tunnelbygget beräknas starta 2013, om planen godkänns av kommunen. Arbetet sker parallellt med utbyggnaden till dubbelspår förbi Gamla Uppsala. Båda projekten ska stå klara 2017. I samband med tunnelbygget i centrum stängs båda korsningar för all trafik under cirka tre år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om