Rörken kan få halkbana
Tidigast 2010 kan en trafikövningsplats med halkbana byggas i Rörken, nordost om Uppsala. Vägverkets anser att en övningsplats är viktigare än en utbyggnad av anläggningen för motorsport.
Antingen anläggs en 1,3 kilometer lång dragracingbana i anslutning till övriga banor för motorsport i Rörken, eller så byggs en övningsplats med halkbana och banor för mc och skolutbildning. Båda alternativen får inte plats på den mark som kommunen reserverat för utbyggnad i Rörkenområdet, enligt rapporten.
Konsulterna föreslår att kommunen satsar på en trafikövningsplats i stället för motorsport, åtminstone i ett första steg.
Motorklubbarna i Uppsala har starka önskemål om en dragracingbana, men samhällsnyttan väger tyngre, anser konsulterna och pekar på det stora behovet av övningsbanor för trafiken i Uppsala. I dag måste alla körkortselever resa till grannkommuner, oftast Gillingebanan i Vallentuna, för den obligatoriska halkövningen.
I en första etapp föreslås anläggningen ha halkbana, mc-bana, grusplan för tung trafik samt lektionssalar, garage och andra lokaler. En beräkning av kostnaden för att bygga anläggningen landar på cirka 45 miljoner kronor. Hur investering och drift ska finansieras är en öppen fråga, men enligt rapporten har bland annat två befintliga trafikövningsbanor visat intresse för att driva verksamheten.
En svaghet med Rörkenalternativet är avståndet till centrala Uppsala. Särskild busstransport behöver ordnas för körkortselever till och från ordinarie busshållplats vid länsväg 288. Dessutom kan banan förlora i attraktivitet om avståndet till stadskärnan blir för stort, visar rapporten.
Flera aktörer kan använda en ny övningsbana, enligt utredningen. Förutom Vägverket, körskolor och privatelever kan företag, kommuner, försvaret, räddningstjänst, ambulans och polis samt åkare vilja utnyttja anläggningen. Elever på Bolandsskolans fordonsutbildning i Uppsala har dagligt behov av övningsplats och lokaler.
I Uppsala fanns tidigare en halkbana i Brillinge, nordost om Gränby centrum. Den lades ned 2005 för att ge plats åt nya Bärbyleden. Sedan dess används privat mark för viss körkortsutbildning. I Rörken finns i dag banor för olika motorsporter, som gemensamt drivs av flera klubbar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!