Rullstolen passade inte för X2000

Rullstolsburne Mikael Eklund från Uppsala såg fram emot sitt besök i Göteborg. Men på SJ:s moderna X 2000-tåg från Stockholm fick hans rullstol inte plats. I stället fick han ställa in tisdagens resa och åka hem.

Ledsagaren och Mikael Eklund.

Ledsagaren och Mikael Eklund.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-04-25 00:01
Trots att Mikael Eklund bokat sin biljett ett par månader i förväg via SJ:s särskilda telefonnummer för funktionshindrade fick han ingen information om att hans rullstol inte skulle få plats på X 2000-tåget. Det upptäcktes först på tisdagsmorgonen i Stockholm, när han skulle byta till Göteborgståget. På det vanliga Intercitytåget från Uppsala gick rullstolen in utan problem. Ett par timmar efter avresan stod han och ledsagaren åter på perrongen i Uppsala. Det sedan länge planerade besöket på mässan för hjälpmedel till funktionshindrade och mötet med goda vänner i Göteborg fick Mikael Eklund stryka ett streck över.
- Det känns bistert och uselt. Man kan inte tro att det ska behöva hända 2007, säger han.

När det uppdagades att resan inte kunde genomföras fick Mikael Eklund tillbaka reskostnaden till och från Göteborg. Däremot fick han stå för återresan Stockholm-Uppsala. Men det som framför allt retar upp honom är att SJ:s bokning inte berättade att maxbredden för rullstol på X 2000 är 68 centimeter. Hans egen stol är aningen bredare. I så fall hade han kunnat ta flyget, som han gjort många gånger förr.
- Då får man alltid information om reglerna när man bokar biljetten, berättar han. Det har aldrig varit några problem.
SJ konstaterar att man inte följt rutinerna:
- Vi ska ställa frågan om hur stor rullstolen är vid bokning av biljetten. I det här fallet har vi brustit, vilket vi beklagar, säger pressinformatör Edvard Lind.

Enligt Edvard Lind hade Mikael Eklund kunnat få hjälp att välja en annan tågmodell, där hans rullstol fått plats.
- Många äldre tåg har bredare dörrar. Vi håller nu på att uppdatera X2000-tågens lyftanordningar så att de ska bli bättre, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om