Rullstolsburen kom inte av tåget
Rullstolsburne Peter Cederholm, 39, fick inte hjälp med att komma av tåget i Uppsala på lördagskvällen. Ingen av tågvärdarna fick använda rullstolsliften.
När han väl kommit i väg hade problemen bara börjat. Väl framme i Uppsala fanns det inte någon i tjänst som kunde hantera den mobila rullstolsliften.
Peter Cederholm fick helt enkelt vända med tåget hem till Stockholm.
- Jag känner mig diskriminerad och arg. De lovade att det skulle finnas en rullstolsvagn. Jag ringde i fredags morse och säkerställde att det skulle funka att resa med rullstol, säger han.
Han berättar att hans assistent erbjöd sig att styra liften, men det fick hon inte för tågvärdarna. Peter Cederholm har rest mycket i andra länder och tycker att Sverige har för snälla lagar gentemot företag som ska vara handikappvänliga.
- Jag har rest över hela världen och det funkar jättebra med rullstol utom i Sverige.
Elina Yli-Torvi på SJ:s presstjänst säger att det normalt inte ska vara något problem att resa med rullstol. Vid bokningen ska SJ ordna med ledsagare som hjälper passageraren på och av tåget.
- Det han har råkat ut för är väldigt beklagligt. Vad jag har förstått blev en ledsagare aldrig beställd. Om det är något som har skett på grund av oss eller Peter får vi undersöka.
Han berättar att ingen av tågvärdarna fick använda liften...
- Tågvärdarna ska fokusera på tåget. Sedan har vi kundservicepersonal som hjälper till med ledsagningen.
Peter Cederholm tänker anmäla SJ till diskrimineringsombudsmannen. Tågresan tur och retur kostade honom 183 kronor.
- Peter är hjärtligt välkommen till vår kundtjänst så ska vi försöka lösa det här, säger Elina Yli-Torvi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!