Spåren tillhör landets mest trafikerade med tåglinjer mot Uppsala och norrut. Även pendeltågen och Arlanda Express körs på dessa spår. Problemet som SVT Nyheter uppmärksammar är att de träsliprar som håller rälsen på plats håller på att ruttna.
I ett inslag, som visades i Rapport på söndagskvällen, framgår det att många av dessa träbalkar är i så dåligt skick att bultar och klamrar som ska fästa rälsen i virket har lossnat.
– Den här slipersen är helt rutten. Det finns ingen kraft kvar. Det beror på att underhållet inte fungerar som det ska och det kan betyda urspårning, säger spårsvetsaren Björn Weidlertz, till SVT.
Även Johnny Naderus, vice ordförande i fackförbundet Seko Stockholm, är även han mycket kritisk och säger till SVT:
– Det är fullständigt oacceptabelt. Det finns säkerhetsföreskrifter som Trafikverket ska följa, där det tydligt framgår när man ska byta ruttna slipers. Uppenbarligen så tillämpar inte Trafikverket föreskrifterna. Det är ett lagbrott Trafikverket ägnar sig åt.
Åke Johansson, projektingenjör på Trafikverket, hänvisar till att deras resurser är begränsade.
– Då får man göra tuffa prioriteringar och då kan det se ut så här, säger han till SVT.