Nyligen har UNT skrivit om spårvägsbron vid Ultuna. Men på annat håll pågår ett annat brobygge redan för fullt. Mellan Kungsängen, eller Industristaden i folkmun, och Studenternas idrottsplats växer nämligen Tullgarnsbron fram.
Hösten 2021 inleddes arbetet. Projektet, ett av kommunens största, innefattar inte bara själva bron över Fyrisån, utan också ombyggnad av anslutande vägar och planteringar. Den totala investeringsbudgeten ligger på 340 miljoner kronor.
Hur går arbetet?
– Det går jättebra. Nu innan semestern har vi gjutit brospannet. Vi har en broklaff som kommer att levereras i delar och monteras i höst, säger projektledaren Stefan Bergerstam.
När kommer de första bilarna kunna köra över bron?
– I april nästa år, då hoppas vi ha fått med oss all plantering tills dess också, säger Stefan Bergerstam.
Just nu står 60 träd på tillväxt. Längs vägen förbi Studenternas kommer en allé planteras, men innan träden kan flyttas dit måste de avlövas.
Tullgarnsbron har varit planerad länge, redan 2010 beslutade Uppsala kommun att den skulle byggas. Dels ska bron göra det lättare att ta sig mellan Kungsängen, Studenternas och Akademiska sjukhuset. Det blir även en smidigare väg för ambulanser och andra utryckningsfordon.
Bron ska också minska trängsel och utsläpp i centrala Uppsala. Tanken är att Islandsbron endast ska trafikeras av bussar, medan bilar ska ta vägen över Tullgarnsbron.
– Det ökar möjligheterna att röra sig mellan östra och västra sidan av ån. Runt Studenternas kommer det bli ett smidigare trafikflöde. Det här är en del i att minska trafiken i centrala Uppsala, säger Stefan Bergerstam.
På en balkong med utsikt mot bygget står en man och njuter av solen. Han ropar ner till oss att han heter Morgan. Hade han fått bestämma skulle vägen ha dragits lite längre söderut.
– Det blir smidigare att åka över, men det kommer ju bli mer trafik som åker förbi här, säger Morgan och syftar på den del av Kungsängsesplanaden som hittills legat ganska avskilt.
Störs du av att bo precis vid brobygget?
– Det låter ju, men så är det väl, säger han.
Trafikanter har under en längre tid mötts av trafikskyltar, avstängda vägar och omdirigeringar. Nyligen blev en vägsträcka förbi Studenternas färdig och är nu öppen för trafik.
– Nu har vi verkligen en väg, så det känns antagligen mer verkligt för förbipasserande nu, säger Stefan Bergerstam.