Det är Telekområdgivarna som slår larm om att samvetslösa säljare ringer upp konsumenter och felaktigt påstår att kopparnätet ska läggas ned på orten och att det är bråttom att gå över till ny teknik.
– Det är i stort sett enbart äldre personer över 75 år som hör av sig till oss i sådana ärenden, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna, en icke vinstdrivande organisation som bland annat ger opartisk rådgivning till konsumenter i telekomfrågor.
Enligt henne har samtalen och klagomålen ökat på senare tid. Ofta handlar det om att konsumenter på falska grunder övertygas om att ingå avtal om mobil hemtelefoni eller ip-telefoni med långa bindningstider. Många berättar att de inte förstått att det handlar om en ny teknik, att de efter teknikskiftet fått problem med sina trygghetslarm och att de nekats att häva avtalen. Det finns till och med fall där äldre blivit uppringda av flera säljare och upptäckt att de sitter fast i flera avtal samtidigt.
– Vi vill inte peka ut några enskilda företag, men det handlar oftast om mindre aktörer, säger Camilla Brogren.
Hon tipsar om att korrekt information om tidsplanen för nedsläckningen av kopparnätet finns på Telias och Post- och Telestyrelsens hemsidor. Dessutom går det att ringa till Telekomguiden på 010-130 79 00.