På tisdagen meddelade Uppsala kommun att den röda färgen i totalt elva korsningar längs cykellederna mot Flogsta och Valsätra ska tas bort. Orsaken är signaler från statens väg- och trafikinstitut (VTI) om att färgen kan bli väldigt hal vid kall och fuktig väderlek.
LÄS MER: Nu tas rödfärgen bort
– Vi tittade på friktionsvärdena när vi bestämde oss för att testa det här tidigare i år, säger Michael Eriksson, gatu- och parkchef i Uppsala kommun, till UNT på onsdagen.
Då fanns inga indikationer om att det kunde bli problem, men nyligen larmade VTI om att friktionen kan bli väldigt låg när temperaturen sjunker och höstfukten sätter in.
– Då kände jag direkt att vi tar bort färgen här i Uppsala där vi ofta har fuktigt klimat, säger han.
Kostnaden för att måla de sex korsningarna längs Valsätraleden och de fem längs Flogstaleden uppgår till 340 000 kronor medan borttagningen beräknas gå på ytterligare 130 000 kronor. Totalt handlar det alltså om närmare en halv miljon kronor, en summa som Michael Eriksson uppger att han är beredd på att få kritik för från allmänheten.
– Men kritiken hade nog blivit ännu större om det hade börjat ske halkolyckor, säger han.
Några sådana har inte inträffat så vitt han vet.
Nästa gång det blir aktuellt att skapa avvikande färgmarkeringar i trafikfarliga korsningar kommer kommunen att använda asfalt som är infärgad redan från början. Michael Eriksson flaggar också för att kommunen under nästa år kommer att lansera så kallade cykelöverfarter för att öka trafiksäkerheten i bland annat korsningar där flera trafikslag ska samsas.