Citybanan är en sex kilometer lång järnvägstunnel under centrala Stockholm. Förbindelsen får dubbelspår och har tillkommit för att separera pendeltågstrafiken från övrig tågtrafik. Banan tas i bruk den 10 juli och innebär för bland annat SL/UL-pendelns del att stationerna Karlberg och Stockholms central försvinner. I stället tillkommer två stationer – Stockholm City, som byggs under T-centralen, och Stockholm Odenplan.
SL vill samtidigt förlänga pendeltrafiken så att tågen inte längre får Älvsjö/Tumba som slutstation.
– Vi har lämnat in en tåglägesansökan till Trafikverket om att få köra till Södertälje, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.
Den 22 september ska Trafikverket ha spikat alla tåglägen så att operatörerna kan förbereda sina nya tidtabeller som börjar gälla 10 december. Från det datumet kan det alltså bli möjligt att ta pendeln från Uppsala till Södertälje tur och retur.
– Initiativet till förlängningen av linjen kommer från SL, men vi på UL ser förstås positivt på förändringen, kommenterar Sture Jonsson på UL:s presstjänst.
UL ansvarar för sträckningen norr om Arlanda, vad som görs söder om flygplatsen är SL:s angelägenhet.