Så ska man klara vårdgarantin

Med en ny handlingsplan ska landstinget klara vårdgarantin under 2009. Bättre vårdflöden och punktinsatser där köerna är långa står på programmet. Rapporteringen av väntetider i vården ska vara i drift till den sista april.

Uppsala2009-03-13 16:06
För några dagar sedan slog en revisionsrapport fast att landstinget inte alls klarade vårdgarantin under förra året. Flera tusen personer fick inte kontakt med sin vårdcentral i tid och många fick vänta på operation länge. Politikerna lovade att garantin ska uppfyllas i november i år.

Nu kommer alltså en handlingsplan för det. Den måste till för att landstinget ska kunna få del av den miljard kronor, kömiljarden, som regeringen anslagit till de landsting som klarar vårdgarantin. För Uppsalas del handlar det om cirka 35 miljoner kronor.

En rad åtgärder måste till: Bland annat en övergripande översyn av organisationen för väntelistor och ett regelverk för när en patient ska sättas upp på väntelista för behandling. Ökat samarbete emellan förvaltningarna så att rätt vårdinsats görs på rätt nivå. Mer resurser måste satsas på områden där köerna är särskilt stora. Det viktigaste är dock att landstinget vi får fart på rapportsystemet Cosmic pas. Det har inte fungerat sedan i september förra året.
- Utan det kan vi inte rapportera in hur vi klarar vårdgarantin och det är en förutsättning för vi att över huvud taget ska få del av kömiljarden, säger Niklas Rommel, tf hälso- och sjukvårdschef.

Ett annat viktigt områden är att förbättra vårdflödet. De ska bland annat ske genom att landstinget inför så kallad Lean Healthcare inom vården.
- Det är viktigt att vi skapar en organisation som fungerar utan köer på lång sikt. Jag tror att vi ska klara det. Vi har kommit en bra bit på väg med det redan, säger Niklas Rommel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om