Anders Berglund sitter på kontoret i bilhallen i Boländerna. Några blänkande Saab av senaste modell står bredvid raderna av Opel och Chevrolet.
– Vi har fem stycken kvar just nu. Vad som ska hända med dem vet jag inte. De ägs av Saab och vi säljer dem på kommission. Konkursförvaltaren kommer antagligen att avgöra om vi ska sälja dem eller om de hämtas tillbaka, säger han.
Försäljningen har gått kräftgång sedan den 18 december 2009 då det första beskedet om att lägga ned Saab kom. Innan 2009 sålde Biva i Uppsala 650 till 700 Saab om året. I år har det bara blivit en tiondel - men Biva har fortfarande en orderstock på ett 50-tal bilar. Den utdragna processen har varit påfrestande och konkursen en del av ett tänkbart scenario under lång tid.
– Å andra sidan har fått tid på oss att ställa om. Vi vågar inte bygga våra framtida affärer på ett återuppståndet Saab. Vi har ökat försäljningen av främst Opel. Och nu bygger vi ut bilhallen och kommer att ta in ett par nya märken under våren, så det känns bra inför framtiden, säger Anders Berglund.
Om Saab kommer på fötter igen. Forsätter du sälja då?
– Om det skulle bli så, absolut. Det som händer Saab är jättetråkigt.
De kunder som köpt Saab kan känna sig lugna. Garantierna kommer att fungera oberoende av hur det går för biltillverkningen. Reservdelsproduktionen är lönsam och kommer att bli kvar inom överskådlig tid, enligt Anders Berglund.