"Saknad" konst fanns på Carolina
Ett av de tio offentliga konstverk i Uppsala som rapporterats försvunna har återfunnits. Det rör sig om textilier av konstnären Olle Nyman som hänger på Carolina Rediviva.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
De återfunna textilierna tillhör Statens fastighetsverk och rapporterades försvunna i den inventering av offentlig konst som Statens konstråd nyligen gjort.
När UNT publicerade listan med verken reagerade personalen på Carolina direkt.
- Vi kände igen titeln Frö, grodd, knopp, blomma, frukt och frö. Den kallas också Botanisk livscykel och hänger i läsesal C, säger överbibliotekarie Ulf Göranson.
Läsesalen ritades av arkitekten Peter Celsing som också intresserade sig för inredningen. I samarbete med Olle Nyman kom utsmyckningen till. Den består av sex textilier med vegetativa motiv som hänger på sex breda skivpelare i läsesalen. De ska symbolisera kunskap som växer och förnyas och hängdes upp redan 1971.
- Och där har de hängt i tryggt förvar sedan dess. Vi har skrivit ett e-postmeddelande till Statens fastighetsverk och berättat att konsten finns hos oss, men vi har inte fått någon svar ännu, säger Ulf Göranson.
Han tror att kunskapen om var verket funnits kanske har grumlats i samband med att ansvaret för Carolina övergick från statliga Byggnadsstyrelsen till Statens fastighetsverk i mitten av 1990-talet.
Men också icke statlig offentlig konst har försvunnit. Enligt Uppsalabon Bernhard Woll har skulpturen Skriet av konstnären Uncas Liljefors flyttats från Liljefors torg till en rondell utanför Stockholm. Det skedde i samband med att livsmedelskedjan Lidl köpte mark vid torget för sin butik. Skriet skulle sättas tillbaka men enligt Lidl fanns ingen bra plats kvar när bygget var klart.
- Lidl sade till Uncas Liljefors att ingen var intresserad av skulpturen i Uppsala och ville flytta den till rondellen utanför en Lidlbutik i Orminge i Nacka kommun. Han sade ja. Men det fanns ett intresse av att behålla Skriet, bland annat från AP Fastigheter. Den var fin och har funnits sedan 60-talet. Nu är den borta, säger Bernhard Woll som forskat i saken.
Uppsalahem ägde Skriet från början. Verket följde med när AP Fastigheter köpte bostäderna och torget och övergick sedan i Lidls ägo.
Statens konstråd konstaterar att kontrollen av konsten blivit sämre sedan den offentliga egendomen började styckas upp och säljas ut i mitten av 90-talet.
Ofta byter fastigheter ägare flera gånger efter försäljningarna och det gör det svårt att hålla informationen levande om vilken konst som finns och hur den bäst ska förvaltas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!