Projektet är ett av många som lades på is när storbyggena E 4 och Bärbyleden genomfördes i Uppsala. Nu väcks nytt liv i förslaget och i dagarna avslutades samrådet om Vägverkets arbetsplan för ombyggnaden. Enligt senaste budet kan bygget bli verklighet om två år.
Riksvägen går rakt igenom Järlåsa stationssamhälle och korsas av skolbarn och andra fotgängare. En hastighetsmätning som genomfördes för flera år sedan visade att hälften av trafikanterna överskred tillåtna 50 km/tim.
Önskemål har funnits om både planskild korsning och rondell, men enligt förslaget till arbetsplan blir det varken det ena eller det andra. Vägverket har i stället valt en ombyggnad med säkerhetshöjande åtgärder på den befintliga vägsträckan, exempelvis separat körfält för vänstersvängande trafik från Uppsalahållet i korsningen, avskiljd gång- och cykelväg, refuger, vägport och flytt av busshållplatser.
- Hela genomfarten förbi bebyggelsen smalnas av så att det tydligt framgår att man befinner sig i tättbebyggt område och sänker hastigheten, säger Vägverkets projektledare Rolf Svahn.
Intill järnvägskorsningen upprustas en befintlig yta för pendlarparkering med belysning och cykelplatser. Totalkostnaden för ombyggnaderna beräknas till sju miljoner kronor.
Säkrare väg genom Järlåsa
De uppskjutna planerna på ombyggnad av riksväg 72 genom Järlåsa börjar ta ny fart. Vägverket hoppas på byggstart 2012, om pengarna räcker.
Olika hastighetsbegränsningar på väg 72 genom Järlåsa, vägskylt, 50, förbudsmärken, 50-skylt
Foto: Håkan Rodén
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!