Det Àr djupt otillfredsstÀllande att tussas ihop i ett gÀng dÀr ingen vill ta ledningen, nÀr det Àr lite oklart vad man ska komma fram till och alla stretar Ät olika hÄll utan att lyssna pÄ varandra. Om samarbetet i en arbetsgrupp inte fungerar Àr det vanligt att det beror pÄ oklara mÄl, svagt ledarskap och brist pÄ konstruktiv respons. I ett bra samarbete tar man vara pÄ medarbetarnas kompetens. Man fÄr uppskattning, lÀr sig av varandra och kÀnner sig som en betydelsefull lÀnk. SÄdant bidrar till en kÀnsla av bekrÀftelse och samhörighet.
- Gott samarbete ger positiva relationer och en njutning, ungefÀr som nÀr fotbollsspelare passar bra till varandra under en match och gör mÄl, sÀger HÄkan Sandberg.
Han Àr docent i pedagogik vid MÀlardalens högskola och kommer ut med en bok i oktober som heter SamarbetshÀlsa. Om effektivt samarbete och vÀlbefinnande. I sin 25-Äriga forskning har han sett att allt nÀra samarbete med andra pÄverkar vÄrt vÀlbefinnande och vÄr hÀlsa.
Man brukar sÀga att grÀnsen för en effektiv gruppstorlek gÄr vid Ätta personer. PÄ en barn- och ungdomspsykiatrisk enhet försökte nÀrmare 20 personer jobba som ett lag. NÀr de var sÄ mÄnga hann de inte ses. Undergrupper uppstod, man visste inte vad de andra gjorde och det bÀddade för missförstÄnd, berÀttar HÄkan Sandberg. Han lyfter ocksÄ fram vikten av att stÄngas och argumentera.
- KÀfta med varandra. Ta och ge. VÀnd pÄ varje sten!
MÄnga har svÄrt för detta sÀtt att klara ut gemensamma frÄgor och problem i jobbet. Vi Àr i regel mesiga och överens direkt och dÄ nÄr vi inte den dÀr riktigt bra lösningen. SamarbetshÀlsan hÀnger tÀtt ihop med arbetsklimatet. Om medarbetarna fÄr tÀnka fritt och stort utan att vara rÀdda för att bli hÀcklade eller hÄnade, dÄ kan allas argument granskas med stor respekt för varandra
Till sist Àr det viktigt att göra klart att vi inte behöver samarbeta om allt. Som HÄkan Sandberg uttrycker det: Man behöver inte ha en konferens för att byta kaffefilter.
VAD TYCKER DU KRĂVS FĂR ETT GOTT SAMARBETE PĂ
JOBBET?
Elna Nilsson, mÀklare pÄ en fastighetsbyrÄ
- Jag tror att det allra viktigaste Àr att ha en tydlig mÄlbild och redan frÄn början vara överens om vad man ska uppnÄ. Sedan behövs en öppen dialog sÄ klart.
Christine Larsson, assistent pÄ stadsbiblioteket
- Att alla Àr flexibla och lyssnar pÄ varandra. Man mÄste anpassa sig lite grann, annars funkar det inte.
Rune Thorsén, pensionerad marknadschef
- Det krĂ€vs kompetens och respekt. Ărlighet och information Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt viktiga saker. Och nĂ„got enkelt som ofta saknas: sunt förnuft.
Ibrahim Abdulla, skolvaktmÀstare
- Att arbetskamraterna Àr snÀlla mot varandra. Man mÄste komma överens pÄ ett Àrligt sÀtt och diskutera för att komma till en lösning.