Samlad policy för hastighetsbegränsning
Ansökningar om sänkt fart till 30 km per timme ska i framtiden hanteras snabbare av Uppsala kommun. Besluten ska underlättas genom en sammanställning av vilka kriterier som kan motivera en sänkning.
Några av de kriterier som kan ingå i en policy och motivera en hastighetssänkning är följande:
* Många barnfamiljer bor i området.
* Vibrationskänsliga byggnader finns i området eller längs gatan.
* Alternativa kringfarter finns för genomfartstrafik där hastighetsgränsen 50 km/tim kan behållas.
Tydligare besked
Policyn blir en katalog över vilka kriterier som gäller för att hastigheten ska sänkas. Ett av syftena är tydligare besked till både dem som avser att ansöka och till beslutsfattarna. Christer Åkerlund som arbetar med ärendet på gatu- och trafikkontoret hoppas också på snabbare handläggning av ansökningarna i framtiden:
— Det bör bli lättare att arbeta fram förslag till beslut. Man kan tänka sig att ansökningar avgörs av tjänstemän på delegation, med ledning av policyn. Nämnden får information, men frågan behöver inte föras dit för beslut.
Som UNT tidigare rapporterat kan det bli lång väntan på ett beslut om 30 km/tim. Närmare 50 ansökningar väntar just nu på handläggning.
Hotar med skadeståndskrav
Ett exempel är en bostadsrättsförening på Kungsgatan som för ett år sedan ansökte om sänkt hastighet på gatan. Enligt föreningen orsakar den tunga trafiken sprickor i 1800-talsfastigheten. Sänkt fart skulle minska vibrationerna. Nu har föreningen tröttnat på att vänta och hotar med skadeståndskrav mot kommunen.
UNT har tidigare också berättat om planerna att införa 30 km-begränsning i hela stadsdelar i staden. I Kungsgärdet har regleringen redan trätt i kraft, kombinerad med tydliga fartdämpande åtgärder. Närmast på tur står Fålhagen och Sunnersta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!