Far och son, Stig och Johan Larsson har ett stort samlarintresse gemensamt. Att hitta bilar och bildelar frÄn 1900-talets början och sen renovera dem för att ÄterfÄ sin forna glans.
I Stigs garage stÄr blanka bilar pÄ rad. Hans Scania-Vabis frÄn 1917 ser ut som tagen frÄn en scen i TV-serien Downton Abbey.
Och dÀr bland övriga samlarobjekt, stÄr Àven motorn som Johan och Stig hittade pÄ en gÄrdsauktion i Kullbol-Rasbokil, nordöst om Uppsala.
â Baserat pĂ„ designen trodde vi först att det var en flygmotor, men med hjĂ€lp av gamla bilder förstod vi sen att det var en unik tĂ€vlingsmotor, berĂ€ttar Stig.
Stig Larsson har lÀnge samlat pÄ Àldre bilar och för sonen Johan har samlandet varit en naturlig del av uppvÀxten.
â Mina förĂ€ldrar alltid har samlat pĂ„ saker, Ă€ven om de haft olika inriktning. Och det har vĂ€ckt ett brett intresse för historia, kultur och teknik hos mig. Att renovera gamla fordon kombinerar de intressena tillsammans med en möjlighet att skapa nĂ„got bestĂ„ende med hĂ€nderna, sĂ€ger han.
För en som inte Àr motorintresserad Àr det svÄrt att förstÄ det unika med den stora motorn i aluminium, gjutjÀrn och mÀssing i Stigs garage. SÄ för att se det Johan och Stig Larsson ser, tar de oss med till 1900-talets början. DÀr en 200 mil lÄng biltÀvling hölls genom Tyskland.
â I biltĂ€vlingen Prinz Heinrich Fahrt sĂ„g bilföretagen sin chans att prova den senaste tekniken och mĂ€ta sig mot varandra. Vid tiden arbetade 34-Ă„riga Ferdinand Porsche för det lilla österrikiska bilföretaget Austro-Daimler.
Porsche som hade misslyckats med att komma bland de tio frÀmsta under 1909-Ärs tÀvling, tog chansen att utnyttja reglementet till det yttersta nÀr han designade sin tÀvlingsmotor till tÀvlingen 1910.
â Porsche lĂ€r ha sagt att för att ta hem vinsten rĂ€cker det inte med att bygga en snabb och pĂ„litlig bil. Du mĂ„ste Ă€ven utnyttja alla möjligheter tĂ€vlingsreglerna ger.
TÀvlingsreglerna reglerade hur smal bilens kaross fick vara i ovankant, men dÀremot fanns det inga bestÀmmelser för bredden i nederkant.
â Porsche ritade en kaross som var extremt smal nedtill, men tillrĂ€ckligt bred i ovankant för att följa reglerna. Och det fick effekten att hans bilar fick mindre vindmotstĂ„nd och blev snabbare.
För att bevisa sin bils förtrÀfflighet körde Porsche sjÀlv en av bilarna i tÀvlingen.
â De andra tĂ€vlingsbilarna hade runt 20 hĂ€stkrafter och en topphastighet pĂ„ 50-60km/h. Austro-Daimlers bilar hade 95 hĂ€stkrafter och en topphastighet pĂ„ 140km/h. Inte undra pĂ„ att de andra stora bilföretagen utklassades och Austro Daimler tog hem alla pallplatserna i startfĂ€ltet med 127 deltagare, sĂ€ger Johan Larsson.
Fram till första vÀrldskrigets utbrott tillverkade Austro Daimler en serie kopior av sin tÀvlingsbil som sÄldes till de allra rikaste. Idag finns endast fem kÀnda exemplar av bilmodellen kvar. Och inte ens Porsche-muséet i Tyskland har en av dem.
Hur en av dessa exklusiva bilar hamnade i Rasbokil Àr okÀnt. Ett foto frÄn 1917 visar hur ett chassi kommit in frÄn ett krigsdrabbat Europa till en bilfirma i Helsingborg. Men sedan försvinner spÄret.
â VĂ„r motor Ă€r som en motorernas Rembrandt! Att ropa in den för 500 kronor pĂ„ en lokal auktion var stort, sĂ€ger Johan.
Johan Larsson som Àr maskiningenjör, Äterskapar delarna som fattas för hand. Ett tidskrÀvande arbete som tagit honom och Stig till bÄde England och Tyskland dÀr de mÀtt upp delar frÄn tre av de andra bevarade bilarna.
â UtifrĂ„n originaldelarna har Johan gjort gjutmodeller och sen tillverkat exempelvis vattenpump, svĂ€nghjul, och halva vevhuset, berĂ€ttar Stig.
En cylinder har de Àven lyckats byta till sig frÄn Australien.
-Den kom frÄn en bil som kraschat i en tÀvling pÄ 20-talet och sen begravts pÄ platsen.
NÄgra vitala delar saknas fortfarande innan Johan och Stig Larson kan starta upp den 109-Äriga förfadern till dagens moderna sportbilar. SÄ letandet fortsÀtter.
â Det Ă€r en tillfredstĂ€llelse i att söka och slutligen finna det man samlar pĂ„. Att vĂ€cka liv i det sovande och fĂ„ motorn att fungera igen och nĂ„ i mĂ„l med ett projekt av den hĂ€r magnituden, vore en hĂ€rlig kĂ€nsla, sĂ€ger Johan.
â Vi söker fortfarande efter resterna av bilen som grĂ€vdes ner i Australien. Kanske kan vi hitta dem och göra vĂ„r Porschemotor komplett, hoppas Stig Larsson.