Sämre tider för Ikea

Möbelbranschen har liksom alla kapitaltunga branscher gått dåligt under 2008. Signalerna från giganten Ikea är dock som vanligt positiva, men mindre positiva än vanligt. Mörkare än så blir inte molnen över Sveriges största möbelförsäljare.

Freddy Johansson, chef för Ikea i Uppsala visar nya Ikeakatalogen.

Freddy Johansson, chef för Ikea i Uppsala visar nya Ikeakatalogen.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2008-08-15 00:01
Ikea kapar åt sig allt större marknadsandelar i Sverige och under 2008 har försäljningen gått "bra" - några siffror vill man inte släppa ännu. Inifrån koncernen viskas det om en försäljningsökning på cirka fem procent. Antalet besökare ska ha ökat med sex procent sedan augusti 2007. Om de stämmer är de bra siffror, för att inte säga väldigt bra siffror med tanke på konjunkturen.

Men mot bakgrund av en försäljningsökning om 12 procent mellan 2005 och 2006 och 13 procent mellan 2006 och 2007 är det en lite ovan situation för Ikea. Om nu siffrorna stämmer.
Första halvåret 2008 har dock helt klart gått lite knackigare än vanligt för Ikea.
- Visst har vi märkt att det är lite sämre tider, men vi är nöjda med försäljningen, säger Freddy Johansson, chef för Ikea i Uppsala.
I går lanserades Ikeakatalogen, temat för i år är mångfald, rummet är vardagsrummet, "hemmets hjärta", enligt Freddy Johansson. (Förra året var köket hemmets hjärta, men anatomi är nu inte Ikeas starkaste gren.)
Ett tecken på de sämre tiderna är att Ikeas årliga prissänkning på populära produkter bara beräknas ge en intäktsförlust om 100 miljoner kronor för 2008-2009. För tre år sedan var intäktssänkningen nästan sex gånger så stor. En viss återhållsamhet kan skönjas.

Bland andra möbelförsäljare har nedgången i konjunkturen märkts rejält.
Under 2007 växte marknaden med 5,3 procent till 26,4 miljarder kronor. Handelns utredningsinstitut (HUI) räknar med att ökningen för 2008 blir under två procent.
Mio har stängt sju butiker i Sverige på två år, EM fyra. Ikea har ökat sin marknadsandel från 40 procent till 44 procent och de mindre kedjorna hukar i skuggan av jätten som snart har tagit över halva möbelmarknaden i landet.
- Vi märkte nedgången redan hösten förra året och den pågick hela våren och delvis under sommaren, säger Claes Stolth, butikschef på Mio i Uppsala.
- Sommaren blev lite bättre tack vare regnet och nu till hösten ser det faktiskt ganska positivt ut.

På Vålamagasinet är svängningarna i konjunkturen inte lika märkbara.
- Det var lite sämre i våras och i juni men det är inte en jättestor skillnad. Folk som har pengar spenderar dem oavsett konjunktur, säger Klara Svensson, säljare på Vålamagasinet.
Men hon berättar att en underleverantör drabbats av problem på grund av konjunkturen.
- Han gissar att den här svackan varar i ett år till, sedan vänder det.
Ikea i Uppsala räknar inte med någon nedgång alls de kommande åren. Våren 2009 slår man upp portarna till det nya varuhuset, landets näst största, om 35 000 kvad­ratmeter. Utbudet kommer att öka och därmed försäljningen.
Ikeakatalogen trycks i 198 miljoner exemplar, på 27 språk och i 52 utgåvor. 1 000 nyheter presenteras. Katalogen börjar delas ut på tisdag 19 augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om