Sänkt färdtjänstkostnad med busslinjer utan hållplats

Flera nya busslinjer kan komma att införas i Uppsala för att få färdtjänstresenärer att välja buss i stället för taxi. Två provlinjer är redo att starta före årsskiftet.

Uppsala2005-09-08 00:00
Bussarna ska stanna i princip var som helst där en resenär vill kliva på längs en bestämd linjesträckning, utom där stoppförbud råder. Inga fasta hållplatser finns i det förslag som politikerna i gatu- och trafiknämnden väntas ta ställning till i oktober.
Två linjer kan starta på försök redan någon månad efter ett beslut, enligt trafikchef Jan Burström på kommunala Gamla Uppsala Buss (GUB). Linjerna trafikeras enligt planerna med bussar som tidigare körde på närlinjerna - så kallade näbbmöss - konstruerade särskilt för resenärer som har svårt att röra sig. Rullstol, rollator eller barnvagn kan köra ombord via fällbara ramper.
Försöken planeras ske i Sala backe och Årsta med en linje i vardera stadsdel. Båda linjerna möts sedan vid Gränby centrum. Där ansluter en tredje busslinje för färd direkt till centrum och vidare till Akademiska sjukhuset, utan andra stopp längs vägen.

Öppna för alla
Syftet är få färdtjänstberättigade att åka buss i stället för taxi, vilket ger en besparing för kommunen. I provlinjernas område bor runt 1000 personer med färdtjänst. Men bussarna ska vara öppna för alla resenärer och enligt GUB bör nuvarande taxor gälla. Det innebär att färdtjänstberättigade betalar tio kronor för en biljett. Om de nya linjerna ska locka resenärer måste priset behållas oförändrat, även efter den kommande höjningen av färdtjänstens busstaxa, anser Jan Burström.

Ingen förbokning
Till skillnad mot den befintliga flexlinjen behövs ingen förbokning av resorna. Resenären tar sig till närmaste lämpliga plats efter linjen och vinkar när bussen kommer. Avgångar planeras var 30:e minut. Enligt GUB blir tidtabellen så väl tilltagen att den klarar många resande, utan några större förseningar. Resenärer som har svårt att röra sig ska kunna få hjälp ombord av chaufförerna.
Slår försöket väl ut är bolaget redo att införa samma system i sju nya områden i staden, bland annat Gottsunda, Luthagen, Eriksberg och Sävja.

Läs mer i UNT: Stora sparkrav på färdtjänsten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om