– SAS ska vara ett konkurrenskraftigt företag och det fanns ett behov av att investera i en ny långdistansflotta, säger Karolina Israelsson, presskontakt på SAS, om varför företaget satsar på åtta nya långdistansplan, Airbus A350-900.
Planet är till hälften byggt i kolfiberkomposit. Genom att minska andelen metall har Airbus fått ned vikten på flygplanet. Det betyder mindre bränsle och utsläpp.
Men Airbus nobbar litiumjon-batterier, som tidigare orsakat problem för Boeings Dreamliner. I stället används beprövade nickel-kadmiumbatterier.
- Flygen är i princip jämförbara med en del skillnader i systemdesign. A350 har dock kunnat dra fördel av ytterligare ett antal års teknologisk utveckling. I övrigt är den stora skillnaden kabinen som är bredare med bättre komfort. Vi på SAS arbetar med både Airbus och Boeing och utvärderade båda när vi valde leverantör. De är ganska likvärdiga och i det här fallet föll valet på Airbus.
Flygplanen kommer 2018.
SAS gjorde också en beställning på en annan typ av långdistansplan, fyra A330-300 Enhanced, som SAS redan har fyra exemplar av. De kommer 2015 och ersätter syskonplanet A340 som har fyra motorer istället för två.
Beställningen är 3,3 miljarder kronor. De kommer flyga långdistans. Det kan handla om destinationer i USA med Chicago, San Fransisco, Washington och New York samt Asien med Peking, Shanghai, Bangkok och Tokyo.