Satsar miljoner på spårväg

Uppsala kommun satsar nära 16 miljoner kronor på att förstärka ett vägbygge i Rosendal för spårvagnar trots att inga beslut om att bygga spårväg har fattats.

Uppsala2017-04-09 08:00

Kommunstyrelsen har tagit beslutet som innebär att vägbanan i Torgny Segerstedts Allé i Rosendalsområdet förstärks för att klara trycket från en framtida spårväg. Kostnaden för projektet är beräknat till 15,5 miljoner kronor. Men att bygga spårväg kan kosta flera miljarder kronor och kräver ekonomiskt stöd från staten.

Kommunalrådet Erik Pelling (S) anser ändå att beslutet är rätt.

– Vi står inför en stor utbyggnad av Uppsala. Prognosen är att vi kommer att behöva en effektivare kollektivtrafik runt år 2030 för att klara kapaciteten. Spårväg är den enda kollektivtrafik som klarar att frakta många människor på kort tid, säger han.

Oppositionen är delad i frågan. Av allianspartierna reserverade sig Centerpartiet och Moderaterna när beslutet togs i kommunstyrelsen. Även Sverigedemokraterna var emot.

– Det här är ett direkt ansvarslöst beslut, skriver kommunalrådet Stefan Hanna (C) i en presskommentar.

Han anser att det inte alls är säkert att Uppsala kommun beslutar att anlägga spårvägar i Uppsala och då blir investeringen ”skattepengar i sjön”. Uppsala kommun har varken fattat några principbeslut om att anlägga spårväg, vilken sträckning en eventuell spårväg ska ha eller hur en spårvägssatsning ska finansieras.

Erik Pelling anser att kommunen måste planera långsiktigt och då är inte 16 miljoner kronor en stor summa.

– Vi kommer att behöva spårväg i framtiden. Att då riva upp och förstärka Torgny Segerstedts Allé skulle kosta minst 35 miljoner kronor. Vi har samma strategi när det gäller de nya vägarna i Ulleråkerområdet. Det ger oss handlingsfrihet i framtiden, säger han.

Staten måste ju gå in för att det ska bli av. Hur vet du att kommunen får stöd för en utbyggnad?

– Visar vi inte att vi planerar för spårväg så kommer vi inte att få något stöd. Flera kommuner som verkligen planerat för spårväg har fått, exempelvis Stockholm. Det vore dumt av oss att inte göra de här investeringarna, säger Erik Pelling.

Pelling får stöd av kommunalrådet Mohamad Hassan (L).

– Investeringen är en signal till staten om att Uppsala vill ha spårväg och att vi menar allvar med det. Därför stöder vi beslutet, säger han.

Centerpartiet säger sig inte vara emot en spårvägsutbyggnad men anser att det måste ske på ett ekonomiskt försvarbart sätt. Enligt de senaste två utredningarna som gjorts om spårväg i Uppsala skulle kostnaderna uppgå till mellan 4,6 och 10 miljarder kronor beroende på hur långt spår som byggs, enligt Stefan Hanna.

Städer med spårvägsplaner

År 2014 planerade sju kommuner i landet för sammanlagt 120 kilometer ny spårväg fram till år 2025, Uppsala var en av dem.

Lund: 5,5 kilometer

Norrköping: 6,1

Helsingborg: 8,7

Göteborg: 15

Uppsala: 21

Malmö: 20

Stockholm: 44

Källa: Spårvägsstäderna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om