Satsningar på kollektivtrafik

Pendligsmöjligheterna mellan tätorterna och centrala Uppsala prioriteras när kollektivtrafiken utvecklas. Cykeltrafik och nya pendlarparkeringar lyfts fram särskilt.

Uppsala2016-07-25 11:00

Pendlingsmöjligheter till Uppsala kommer ävwen fortsättningsvis att vara viktigt för tätorternas befolkning. I förslaget till ny översiktsplan presenterar Uppsala kommun en satsning på fler så kallade pendlarparkeringar, framför allt i strategiska lägen i kollektivtrafiksstråken. Målgruppen är bilburna pendlare som ska ta bilen till parkeringarna och sedan byta till ett kollektivt färdmedel.

– De här parkeringena har ofta uppstått spontant och placeringen av pendlarparkeringar har inte varit så genomtänkt från kommunen tidigare. Nu pekar vi ut ett antal konkreta lägen och vi tittar även på möjligheter för laddstolpar och cykelparkeringar i anslutning till samtliga parkeringar, säger Erik Pelling, kommunalråd för Socialdemokraterna.

Exakt var parkeringarna placeras ska utredas vidare, men föreslagna platser är bland annat Lindbacken, Lövstalöt/Björklinge vägskäl, Nyodlarvägen i Bälinge, Jumkils kyrka, Dalkarlsbo, Tallboda, Vik och Öster Edinge.

Dagens kollektivtrafiksystem kretsar i stor utsträckning kring resecentrum och möjligheten för pendlare att byta buss anses begränsad. Därför ska fler knytpunkter för kollektivtrafiken placeras ut för att avlasta resecentrum och säkra och korta promenadavstånd och väntetider när pendlare exempelvis byter färdmedel. Enligt förslaget ska Uppsala Science Park, Ekonomikum, Fyrishov, Boländerna och en plats i närheten av moskén bli sådana knytpunkter. Även de nya planerade stadsnoderna, alltså Gränby, Bergsbrunna, Börjetull och Gottsunda-Ultuna, bli centrum för kollektivtrafik.

Kommunen vill även genomföra en satsning på cykeln som pendlingsfordon med fler snabbcykelvägar, fler cykelparkeringar i Uppsala och genom att få till fler cykelstråk mellan Uppsala och tätorterna. Kommunen har även fortsatta planer på ett utbyggt lånesystem med vanliga cyklar och elcyklar för att få fler att välja cykeln framför bilen.

Det övergripande målet i förslaget till ny översiktsplan är att antalet kollektivtrafikresor i kommunen ska fördubblas fram till år 2020 och att 75 procent av alla resor inom Uppsala ska göras med kollektivtrafik eller gång- och cykeltrafik år 2050.

Som UNT tidigare har rapporterat reserverar kommunen också för nya tågstationer i Bergsbrunna, Börjetull, Vänge, Järlåsa och Ramsta/Skärfelten.

I men utanför Uppsala

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om