Sex års byggande innan resecentrum blir klart
Sex års storbygge vid Uppsalas centralstation har startat. Byggandet av resecentrum är tänkt att förvandla en sista rest av den slumrande småstaden till högeffektiv transportpunkt. Men vägen dit blir besvärlig, krokig och ibland helt avstängd.
Eldprov
Ett exempel: var tredje minut, i tre - fyra månaders tid, kommer en fullastad lastbil att köra ut på Strandbodgatan, för att frakta bort 50 000 kubikmeter lera från det blivande parkeringsgaraget. Som om inte det räcker byggs konsert- och kongresshuset i ytterligare två år, strax intill.
Det gamla spårområdet på östra sidan har hägnats in och genvägen från Strandbodgatan är stängd för bilar. Gång- och cykelvägar har flyttats och om någon månad börjar arbetet med den nya Stationsgatan, som byggs mellan stationsområdet och Salagatan. Allt detta påverkar framkomligheten, men det verkliga eldprovet börjar hösten 2007. Då stängs Strandbodgatan i tre och ett halvt år för all biltrafik mellan Kungsgatan och Strandbodkilen. Fotgängare och cyklar ska kunna ta sig förbi under hela byggtiden. Vintern 2011 släpps trafiken på i den ombyggda fyrfiliga Strandbodgatan med planskilda cykelbanor. En nybyggd entré med trappor och hissar leder resenärer direkt från den nedsänkta gatan upp till plattformarna.
Byggprojekt i storformat
Den långa avstängningen förklarar kommunens och Banverkets projektansvariga med att arbetet måste ske i etapper och anpassas till alla övriga delar i det väldiga byggpusslet. Förutom ombyggd gata och ny rondell bygger Banverket tre nya tågbroar som ersätter de befintliga — bara det ett byggprojekt i storformat. Hela byggtiden ska dessutom tågtrafiken ta sig fram enligt tidtabell.
När Strandbodgatan stänger förlorar staden i ett slag en av fyra planskilda järnvägskorsningar. Vad som då sker med trafiken vet ingen riktigt säkert.
— Den kommer att öka på andra gator, men det finurliga är att samtidigt som Strandbodgatan stängs så ska Stationsgatan vara färdig. Och samma höst öppnar nya E 4. Vi hoppas att trafiken efterhand flyttar utåt, till Tycho Hedéns väg och E 4, säger Börje Ljungkvist, kommunens projektsamordnare för resecentrum.
Eller kanske blir det så som vissa beräkningar tyder på, att trafiken i själva verket kommer att minska på centrala gator. Tanken är att om läget blir riktigt kaotiskt kanske fler lämnar bilen hemma. Möjligen blir storbyggena i centrum en unik chans att ändra människors resvanor.
P-platser flyttas
Viss beredskap finns för åtgärder om trafikläget blir akut. Tillfälligt öppnade gator eller dubbelfiler är några idéer.
Inom kort startar byggandet av det stora parkeringsgaraget i norra delen av resecentrum, som ska serva både resenärer och besökare till konsert- och kongresshuset intill. Följden blir att dagens p-platser vid godsmagasinets gavel flyttas till parkeringen utmed Frodeparken, som i sin tur — runt 2010 — förvandlas till byggarbetsplats för de nya bostadshus som planeras.
För cyklister och fotgängare väntar några år av kryssande längs omlagda vägar mellan byggplatserna. Tillfälliga förbindelser öppnar och andra stänger. Via informationstavlor på plats och via resecentrums egen hemsida (se adress nedan) ska trafikanterna kunna få information om vägvalen.
På centralstationens västra sida, mot centrum, sker de största förändringarna i höst för busstrafiken. Dagens bussterminal ska så småningom bli cykelparkering. Då leds bussarna via resecentrum på två separata bussgator; söderut via en helt ny infart från Kungsgatan vid Stadshusets södra hörn, i dag cykelparkering, norrut i egen fil på Kungsgatan, som breddas. Under byggtiden används i stället Fjalars gränd för busstrafik och hållplatser.
Svampangripet stationshus
I en kontorslokal i södra Uppsala ligger kommunens högkvarter för resecentrumprojektet. Där finns varje pusselbit i bygget, varje avstängning, omläggning och provisorisk lösning inritad på kartorna. Börje Ljungkvist är säker på en sak; oväntade saker kommer att hända, tidsscheman kommer att få ruckas, planer justeras. Det blir ofrånkomligt med ett så utdraget bygge. Men det enda som riktigt bekymrar honom just nu är den ovissa framtiden för det svampangripna stationshuset och frågan om var en eventuell ny terminal ska placeras. Det är för närvarande den enda vita fläcken på de färggranna kartorna över Uppsalas största storbygge sedan Domkyrkan.
FAKTA
Uppsala resecentrum är ett samarbetsprojekt mellan Banverket, Jernhusen och Uppsala kommun. Banverket ansvarar för bangården, tågbroarna, Centralpassagen och större delen av Strandbodgatan. Kommunen bygger rondellen, Stationsgatan, gång- och cykelvägar, parkeringar och parker samt nya fastigheter. Statliga bolaget Jernhusen svarar för stationsbyggnaden.
Den totala kostnaden beräknas till cirka 1,2 miljarder kronor.
Fotnot: Aktuell information om byggprojektet finns på www.uppsalaresecentrum.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!