SJ-chef mot väggen om tågförseningar

Varför är tågen ofta så sena? Varför sätter ni inte in fler vagnar så folk slipper stå? Jan Kyrk, ansvarig på SJ för tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm svarar på några vanliga frågor i pendlarnas vardag.

Foto: Hans E Ericsson

Uppsala2008-12-08 05:58
En nyhet är att framtidens vagnar ska rymma fler resenärer för att minska trängseln.

Varför kan inte pendeltåget mellan Uppsala och Stockholm oftare vara i tid?
- De vanligaste orsakerna till förseningar är fel i en kontakt, att en växel ligger fel eller andra tekniska orsaker som Banverket ansvarar för, säger Jan Kyrk. Banverket jobbar hårt med detta och har till exempel två extra tekniker för att laga fel som uppstår vid byggandet av Resecentrum i Uppsala men pengarna räcker inte.
- En del förseningar har SJ ansvar för. Det gäller fel på tågen. Vi jobbar ständigt med detta och felen på bland annat dubbeldäckartågen har blivit mycket färre. Jämfört med för tre år sedan har punktligheten för Uppsalapendeln blivit mycket bättre och situationen kommer att förbättras när Resecentrum är klart om tre år.
- Banverket som svarar för statistiken mäter hur stor andel av tågen som kommer högst fem minuter för sent och det gör de flesta tågen på den här sträckan.
- Men en försening på upp till fem minuter är inte tillräckligt bra, vi vill att tågen ska komma fram i rätt tid på sekunden.
På en del avgångar är det proppfullt och folk får stå i vagnarna.

Varför sätter ni inte in fler tåg?
- Sträckan Uppsala-Stockholm är extremt belastad, ingen annan tågsträcka har lika tät trafik. Vi är uppe i nio vagnar, det är de längsta pendeltågen i Sverige. Att sätta in fler eller längre tåg får vi inte eftersom det saknas spårutrymme.
- Vad vi jobbar med nu är att ta bort innerväggar i en del vagnar för att få in fler resenärer utan att de för den skull ska behöva få mindre utrymme. De ombyggda vagnarna kommer att vara i trafik 2010.

Vid förseningar och tågstopp är informationen inte alltid den bästa. Varför?
- Vi vet att folk lättare accepterar förseningar om vi går ut med bra information och det är något vi jobbar stenhårt med. Våra kundundersökningar visar att informationen ombord på tågen har förbättrats.

En del resenärer har uppfattningen att det var vanligare förr att SJ satte in gratisbussar vid kraftiga förseningar medan man i dag blir hänvisad till Swebus där man får betala biljetten själv. Är det en avsiktlig strategi?
­- Nej. Det är sällan så stora förseningar att vi sätter in ersättningsbussar. Om det händer är det ofta svårt att få tag i så många bussar att de klarar alla passagerare från ett pendeltåg, i synnerhet om tågstoppet inträffar i rusningstrafik. Därför blir folk många gånger hänvisade till att ta sig vidare på egen hand.

I början av året infördes regeln att tågen stängs 30 sekunder innan avgång för att förbättra punktligheten. Vad har ni sett för effekt?
- Det är nu fler tåg som avgår i tid och det påverkar även ankomsttiden positivt.

Gör ni stora vinster på sträckan Stockholm - Uppsala?
- Det är verkligen ingen kassako. Vi lämnar inte ut några siffror men jag kan säga att vinstmarginalen är mycket liten.

Hur många utnyttjar restidsgarantin?
- Inte heller här lämnar vi ut några siffror, men det är inte så många eftersom det sällan är så stora förseningar för pendeltåget att restidsgarantin gäller.
Fakta:

Hittills i år har 92,5 procent av tågen mellan Uppsala och Stockholm kommit fram i tid, enligt den definition som SJ använder. Det innebär att tåget varit högst fem minuter försenat.
Är ett tåg försenat 20 minuter eller mer på en resa som skulle tagit högst en timme gäller SJ:s restidsgaranti. Resenären kan få en ny tågbiljett och anmälan görs på www.sj.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om