SJ tjänar pengar på försenade tåg
De nya dubbeldäckade tågen som ska trafikera Mälardalen är försenade med mer än ett och ett halvt år. Men snart är de i drift, lovar SJs vd Jan Forsberg.
En ny premiärtur är utlovad till slutet av januari, och från och med början av mars ska tågen levereras med en takt av ungefär 5 tåg i månaden. Totalt har SJ beställt 43 tåg.
Försening ingen ekonomisk förlust
De nya tågen, med kapacitet för upp till 855 resande i varje, är oerhört viktiga för SJ:s lönsamhet i Mälardalen, enligt Jan Forsberg.
— För närvarande gör Mälardalstrafiken en förlust på mellan 160 och 170 miljoner kronor om året. Dubbeldäckaren är ett sätt att komma tillrätta med de förlusterna, säger han.
Trots att den är omfattande har förseningen inte orsakat SJ någon ekonomisk skada. Alstom har helt enkelt fått betala skadestånd. Hur mycket är oklart, men som Jan Forsberg uttryckte det:
— Kontraktet är formulerat så att förseningen till och med varit lönsam. Men det viktigaste är ju ändå att tågen levereras och tas i trafik, säger han.
Internetuppkoppling
De nya tågen kommer att omfatta även en del ny teknik. Bättre täckning för mobiltelefoner samt internetuppkoppling ombord utlovas. Någon som kan bli positivt för de många arbetspendlande i Mälardalen.
— En del arbetsgivare pratar om att man kan låta arbetstiden börja när den anställde sätter sig på tåget, säger Jan Forsberg.
De nya dubbeldäckarna kostar 65 miljoner kronor styck, och har en maxfart på 200 kilometer i timmen. De är utrustade med bättre bromsar och snabbare acceleration än X 2000.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!