Sjukvårdsrådgivare pressas att inte skicka ambulans

Antalet hänvisningar till akuten har betydelse för sjuksköterskans lön. Men bedömningen ska utgå ifrån om sjuksköterskan har gjort korrekta bedömningar. Det säger Monica Mäki Karlstrand, chefen för sjukvårdsrådgivningen i Uppsala läns landsting efter nya uppgifter om bonussystem.

Uppsala2009-05-14 15:11
Aftonbladet skrev på torsdagen att sjukvårdsrådgivningen i vintras hade förslag på att införa ett bonussystem: för att få maximal poäng och högsta lön gällde det bland annat att inte hänvisa till ambulans oftare än i en procent av fallen. Hänvisa till barnakuten skulle man inte göra oftare än i fyra procent av fallen och till akuten på Akademiska sjukhuset skulle inte mer än fem procent av fallen hänvisas.
- Det stämmer inte. Vi har det bara som ett diskussionsunderlag. Det som stämmer är att vi sen 2004 har haft lönekriterier och reviderat dem. Vi jobbar med att ha en god tillgänglighet, ett bra bemötande och att man ska känna sig trygg när man ringer hit, säger Monica Mäki Karlstrand.

Har antalet hänvisningar till ambulans eller akut betydelse för personalens lönesättning?
- Vi har inget bonussystem men vi tar upp på vilket sätt varje sjuksköterska har jobbat med sina hänvisningar, säger Monica Mäki Karlstrand.

Vad innebär det?
- Det är inte så att sjuksköterskor i enskilda samtal får mer eller mindre bonus beroende på om de ringer efter en ambulans eller inte. Det vi har med i lönekriterierna är naturligtvis hur sjuksköterskorna jobbar med kvaliteten. Det är viktigt att vi beställer ambulans eller hänvisar till akuten i de fall som patienten behöver det.

UNT berättade i går att Uppsala läns landsting kräver att inga tidsbegränsningar får införas när sjukvårdsrådgivningen i länet privatiseras i höst. Beskedet kom efter kritiken mot Medhelp som använt sig av bonusar till den personal som besvarar patienters samtal på i genomsnitt tre minuter och 48 sekunder.
Monica Mäki Karlstrand säger att mängden hänvisningar är ett diskussionsunderlag vid samtalen om varje enskilds arbetsinsats. Dessutom jämförs statistiken vid sjukvårdsrådgivningen i Uppsala län med övriga landet.
Anna-Karin Klomp, förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, ställer sig främmande till ett system där det skulle finnas riktlinjer för hur många samtal som ska hänvisas till exempelvis akuten. Sjukvårdsrådgivningen tas över av en privat vårdgivare i september.
- Hur vi politiker vill ha det framgår i upphandlingsunderlaget. Vi gjorde inga sådana krav överhuvud taget.

Hon tycker det är rimligt att sjukvårdsrådgivningen förklarar för hälso- och sjukvårdsstyrelsen hur de arbetat med statistiken.
- Personalen ska hänvisa till rätt vårdnivå, inte efter ett visst antal procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om