Skepptunasprinten avgjord

Söndagen den 15 februari avgjordes Skepptunasprinten för rallybilar på Skepptuna motorbana. Totalt var det 56 bilar som ställde upp och körde den 3,2 kilometer långa banan, där väglaget bestod av ren is. Alla hade tre försök och den bästa varvtiden räknades.

Uppsala2014-02-18 16:40
MOTORSPORT. Det blev en klasseger för hemmaklubben för Skepptuna MK då Herman Wistrand vann klass 1 4WD, före favoriten Dick Larsson från Rasbo. Tidsmarginalen mellan förarna var knapp. Herman körde på den snabbaste varvtiden 2.35,4 och vann med tre tiondelar.

"Det gäller att låta bilen jobba"
I klass 2 B tävlade Alexander Jansson för klubben BSK Motor men tidigare för Skepptuna MK. Han blev trea i sin klass.
- Det är mycket rörelseenergi när man kör så snabbt som man gör i rally. Det gäller att låta bilen jobba och placera den rätt på vägen om det ska gå bra, sade Alexander Jansson, som till sin hjälp på kartläsarsidan hade Tobias Isaksson och Mats Hägglund.
- Idag var det lätt att vara co-driver. Det var bara att hålla reda på tidkortet. Några kartor behövde man inte läsa, så det var bara att sitta och njuta, sade Tobias Isaksson.

Dyrt att köra rally
Bilen som Alexander Jansson körde var en Volvo 240 från 1980.
- Jag köpte den här bilen av familjen Rådman med min pappa Jannes pengar. Utan hans hjälp hade jag inte haft den här bilen idag. Skulle jag sälja den, vilket jag aldrig tänker göra, skulle prislappen ligga på cirka 200 000 kronor, sade Alexander Jansson.
Ingen billig leksak och tillbehören är inte heller billiga. Dubbdäcken kostar mellan 2000 och 3500 kr per styck, beroende på kvalitet, och de räcker bara en tävling. Sedan är det bara att sälja de vidare för några hundra till de som kör folk race.
- Vi försöker hålla ned kostnaderna genom att ha en låg anmälningsavgift för att så många rallyförare som möjligt ska kunna vara med. Det ska vara roligt att gå på rally. Därför gör man numera banorna kortare och mera överskådliga för åskådarna. Får jag som jag vill blir det bara två heat i framtiden, istället för tre, så man ha med fler tävlande utan att göra tävlingarna längre, säger Raymond Eriksson, före detta rallyförare med SM- och VM-meriter, som numera är teknisk chef.

Inga allvarliga skador
- Några allvarligare skador inträffade inte. Ett par bilar åkte av och var mer skrot än bil, men alla förarna klarade sig bra, sade Birger Eriksson, tävlingschef sedan många år.
Förutom Herman Wistrands framgångar i klass 1 blev det flera framskjutna placeringar för Skepptuna MK:s förare. I klass 3 kom Valter Olofsson tvåa och i klass 4 slutade Kjell Ekström tvåa och Kent Brolin trea.
Nu dröjer det ett tag innan det är biltävlingar ute i Skepptuna igen. Den 16-17 maj är folk-race och den 30 maj körs Midnattsspecialen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om