1999 kontaktades miljökontoret av försäkringsbolaget Folksam. En stulen bil som Folksam betalat ut ersättning för hade återfunnits nere i ett vattenfyllt kalkstensbrott vid Lena ett par mil norr om Uppsala.
Folksam undrade om bilen kunde ligga kvar i vattnet men miljökontoret sa nej. Risken för att grundvattnet skulle förorenas av läckande oljor, batterisyror med mera bedömdes vara så stor att den borde plockas upp.
Senare samma år meddelade Folksam att man vinschat upp fyra bilar ur gruvschaktet men att det fanns minst två fordon kvar i det vattenfyllda hålet.
Såväl 2008 som 2010 begärde miljönämnden att kommunen skulle se till att de kvarvarande bilarna bärgades men inget hände.
En undersökning med ekolod som gjordes i våras indikerade att det finns bilar i gruvhålet och miljökontoret har konstaterat att det inte kommit några uppgifter om att bilarna tagits upp.
Men nu har miljönämnden ändrat uppfattning. Med stöd av en konsultrapport anger man i ett färskt beslut att risken för föroreningar är ganska liten. Skulle farliga ämnen läcka från bilarna kommer de att spädas ut av vattenmassorna i gruvhålet.
Dessutom kan blyhaltigt sediment virvla upp om bilarna bärgas och riskerna för dem som utför arbetet är stora. Bara att starta arbetet skulle kosta minst 100 000 kronor plus 75 000 kronor per dag. Miljönämnden har därför beslutat att bilvraken får ligga kvar.
Enligt miljönämndens ordförande Urban Wästljung (FP) är det inte kostnaderna som ligger bakom beslutet att fordonen inte ska bärgas.
– Vi vet inte ens säkert att bilarna finns kvar i kalkbrottet och vi tror inte att miljöpåverkan från något batteri och annat blir så stor. Dessutom skulle det vara väldigt besvärligt att få upp bilarna.
Ett annat ärende med skrotbilar som påverkar miljön gäller ett upplag vid Vänge väster om Uppsala. I sju år har miljökontoret kämpat för att få en Uppsalabo i 30-årsåldern att ta bort sina bilar därifrån.
– Det finns inget annat ärende med övergivna bilar som pågått så länge, uppger Hannes Vidmark vid miljökontoret.
Vid den senaste inventeringen fanns ett 60-tal övergivna fordon på platsen. Den Uppsalabo som utpekas som ansvarig svarade i fjol för de största felparkeringsavgifterna i länet, totalt 1,1 miljoner kronor, enligt en sammanställning som kronofogden då gjorde. Han är idag registrerad för 1 293 olika skulder.
Miljönämnden har kommit med förelägganden och viteshot mot Uppsalabon men bilarna har ändå blivit kvar.
– Det är meningslöst med viten eftersom den här personen saknar utmätningsbara tillgångar, säger Hannes Vidmark.
Att bilarna ska bort motiverar miljökontoret bland annat med risken för oljespill och läckage av andra kemikalier. Bilarna anses även utgöra en fara för dem som rör sig på platsen och fordonen betraktas dessutom som förfulande.
Även polisen har varit inkopplad på ärendet. Det har då handlat om brott mot reglerna om tillståndspliktig verksamhet eftersom Uppsalabon har sagt sig reparera bilar på platsen. Polisutredningen har dock lagts ner.
– Det som återstår är att kommunen kör bort bilarna men det vill vi helst undvika eftersom kostnaden kan få betalas med allmänna medel, säger Hannes Vidmark.
Han betonar att det är ytterst ovanligt att ett skrotbilsärende går så här långt.
– I de allra flesta fallen går det betydligt snabbare att få undan bilarna.