Skyll inte på lärarna!

Vågar du verkligen lägga i någon annans händer att lära dig om EMU?

Foto:

Uppsala2003-09-10 00:01
Jag satt och diskuterade det heta samtalsämnet EMU med en kompis för någon vecka sedan. Enligt honom är det till stor del lärarnas ansvar att överhopa elever med fakta till dess att den fastnar. En del kompisar till honom har läst om EMU i över tre veckor utan att förstå något alls, berättade han. Det är så svåra termer och begrepp i samband med EMU, "devalvering", "ECB", "inflation", "revalvering" till exempel, skyllde de på.
Det är elevernas förlust om de inte lär sig något, svarade jag. Självklart kan det till viss del bero på lärarens tillvägagångssätt — om det råkar vara en lärare som med monoton röst förklarar om EMU, är det lätt hänt att man tröttnar. Lärarens uppgift är förstås att lära ut på ett sätt som intresserar oss elever.
Men själv vill jag tro att om man är tilläckligt engagerad kan man lika väl ta initiativ och lära sig själv. Det finns andra sätt än skolundervisning. Utöver alla de flygblad med information om EMU som delas ut på stan, finns tidskrifter som ständigt söker läsare, tv-kanaler som söker tittare och radiokanaler som vill locka till sig lyssnare. Och är det något ord man inte förstår finns det alltid ordböcker med förklaringar. Jag kan av egen erfarenhet säga att det inte är särskilt svårt att slå upp ord.
Det är ingen brådska för mig som har nästan två år kvar till rösträtt. Men för att kunna ta del i diskussionerna som ständigt pågår så här i slutspurten behöver jag en del kunskaper. Och dem kan jag skaffa mig själv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om