En av dem som fÄr vÀnda med oförÀttat Àrende vid laddstolparna utanför Fyrishov Àr Stig Gustafson.
â Jag hade lite tomt i batteriet sĂ„ jag tĂ€nkte ladda hĂ€r. Men nu fĂ„r jag Ă„ka till Fullerö i stĂ€llet, sĂ€ger han.
Laddstolparna vid bÄde Fyrishov och IFU Arena stÄr med svarta sopsÀckar över uttagen. Orsaken Àr att det kommunala bolaget Uppsala Arenor och Fastigheter, har fÄtt frÄgor frÄn Konkurrensverket i en pÄgÄende tillsyn av det som myndigheten uppfattar som gratis laddning. Vid Fyrishov ingÄr laddningen i parkeringspriset. Det innebÀr att det i praktiken kostat 1,36 kronor per kilowattimme att ladda en vanlig elbil hÀr.
Dessutom har man under vissa tider haft problem med bilÀgare som lÄtit bli att betala parkeringsavgiften.
â PĂ„ det sĂ€ttet betalar de inget för sin laddning. Vi vill sĂ€kerstĂ€lla att vi inte erbjuder gratis laddning, sĂ€ger Stefan Wittberg affĂ€rsomrĂ„deschef pĂ„ Uppsala Arenor och Fastigheter.
Men om man inte betalar parkeringsavgift riskerar man p-böter. Det Àr mycket dyrare Àn vad laddningen skulle ha kostat.
â Det har förekommit att folk har suttit kvar i sina bilar medan de laddat och bara betalat om det har kommit en parkeringsvakt, sĂ€ger Stefan Wittberg.
I stÀllet ska arenabolaget nu skriva avtal med kommunens parkeringsbolag, Uppsala Parkering, som har en modell dÀr man betalar separat för elbilsladdningen. Vid Uppsala Parkerings övriga parkeringar har det hittills kostat 5 kronor per kilowattimme utöver parkeringsavgiften att ladda bilen. Det ska inom kort sÀnkas till 3,95 kronor plus parkeringsavgift. Det innebÀr att laddningen vid Fyrishov gÄr frÄn att vara en av de billigare pÄ marknaden till att ligga i det övre prissegmentet för sÄ kallad destinationsladdning, det vill sÀga laddning med lÀgre effekt, nÀr de ingÄr i parkeringsbolagets nÀtverk.
â Vi ska vara en faktor i omstĂ€llningen men ska inte konkurrera med lĂ€gre priser Ă€n privata aktörer, sĂ€ger Gustav Törnquist fastighetschef pĂ„ Uppsala Parkering.
Avtalet mellan arenabolaget och parkeringsbolaget vÀntas vara klart inom nÄgra dagar. Efter det kan laddstolparna vara i drift igen inom ett par veckor, tror Gustav Törnquist.
Stig Gustafson Àr en av dem som har elbil men saknar möjlighet att ladda hemma vid bostaden. Fyrishovs laddare har dÄ varit ett smidigt sÀtt att ladda bilen, eftersom han bor i nÀrheten. Ibland har han ocksÄ passat pÄ att ladda nÀr han följt barnbarnen till Fyrishov för att bada.
â Jag förstĂ„r att de kanske behöver Ă€ndra priset. Det har varit vĂ€ldigt billigt, sĂ€ger han.