Småföretag räds ej globalisering

Bara sju procent av småföretagen i Uppsala län har handel med utlandet. Ändå anser mer än hälften att möjligheterna till följd av globaliseringen är större än hoten.

Uppsala2007-04-20 00:01
Organisationen Företagarna har frågat 2 400 av sina medlemmar om hur de ser på globaliseringen, vad den innebär för deras verksamhet. Med hjälp av utrikeshandelsstatistik från SCB har man också sammanställt det faktiska läget, export och import.
Företag med mindre än 50 anställda står tio procent av Sveriges export och 23 procent av importen. I globaliseringstider talas ofta om de nya marknaderna Kina, Indien, Ryssland och de nya EU-länderna.
Inget av dessa länder hamnar dock på tio-i-topplistan över svenska exportländer. Den toppas i stället av de nordiska grannländerna, Tyskland, Storbritannine och USA.

Uppsala län skiljer sig inte mycket från landet i stort i rapporten. Finland är det största exportlandet för de uppländska företagen, medan exempelvis Rysslandsexporten ligger under riksgenomsnittet.
- Det är ju lite märkligt för oss som Östersjölän. Vi vågar oss till Finland men inte vidare österut, säger Lars Hennix, regionchef för Företagarna.
Att bara sju procent i länet har utrikeshandel förklarar han med näringslivsstrukturen.
- Vi är ett småföretagarlän, mycket inriktat på Stockholmsmarknaden. Underleverantörer till andra företag inom till exempel byggsektorn.

Länet sticker också ut lite positivt i exporten till Nordamerika. Det tros bero de många högteknologiska samarbeten som exempelvis är vanliga i biotekniksektorn.
Den i grunden positiva inställningen till globalisering i kombination med det något skrala utfallet gör att Lars Hennix ser flera uppgifter för hans organisation.
- Det finns uppenbarligen ett behov av information och kunskap om hur man arbetar med den utländska marknaden. Vi försöker med att till exempel arrangera Kinaresor, men kan göra mer för att öppna vägarna för det lilla företaget, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om