Sms-biljetter: Fler vittnar om stelbenta busschaufförer

Nyligen rapporterade UNT om Per Olofsson som skulle åka med en av Uppsalas gröna stadsbussar men som enligt chauffören löst en sms-biljett för sent och tvingades lämna bussen.Flera personer har hört av sig till UNT om liknande händelser.

Stina Åhlander nekades  bussresa trost att hon gick av och ställde sig sist i kön när chauffören sagt att hon köpt biljetten för sent.

Stina Åhlander nekades bussresa trost att hon gick av och ställde sig sist i kön när chauffören sagt att hon köpt biljetten för sent.

Foto: Linus Höök

Uppsala2008-03-12 00:01
Lisa Lindblom besökte Uppsala i höstas för att gå på kurs med en läkarkollega som inte heller är bosatt här.
- Min kollega visste inte hur han skulle göra för att köpa en sms-biljett så han klev på bussen och frågade chauffören. Min kollega visade upp biljetten när han fått den i mobilen men fick till svar att den inte var giltig eftersom den skulle ha lösts innan han gått ombord så han fick gå av, uppger Lisa Lindblom.
- Han frågade om han kunde kliva på vid nästa hållplats och föraren sa ja. Vi andra såg hur han sprang och hann dit före bussen men chauffören stannade inte. Jag sa åt föraren att han missat att plocka upp min kompis men han sa att information om sms-biljetter gått ut tre månader tidigare och att vi skulle använda huvudet. Det hjälpte inte att vi sa att vi inte bodde i Uppsala.

För ett par veckor sedan ställde sig 15-åriga Stina Åhlander i busskön och säger att hon fick sin sms-biljett i mobilen innan hon kom fram till chauffören.
- Han sa att jag köpt den försent. Jag gick av och ställde mig sist i kön. Föraren sa samma sak igen. Då satte jag mig ändå i bussen. Han ropade ut i högtalaren att vi inte kunde åka för en tjej inte betalat. Det kändes kränkande, folk tittade och trodde säkert på honom. Det slutade med att min kompis fick köpa en biljett åt mig.
För några veckor sedan var Jasmin Gasi sen till jobbet och säger att han skickade ett sms för att lösa biljett samtidigt som han sprang till bussen.
- I samma ögonblick jag klev på kom biljetten. Jag visade min mobil för chauffören men han kollade på klockan och sa att biljetten kommit försent och bad mig att gå av.
- Jag ville då köpa en kontantbiljett men han skulle ringa polisen om jag inte lämnade bussen. Jag anmälde det hela till Upplands Lokaltrafik men fick aldrig något svar.

Mikael Fritzing, driftchef vid Upplands Lokaltrafik, säger att chaufförerna gjort en för hård regeltolkning om det stämmer att biljetter underkänts som lösts i samband med att passagerarna gått ombord.
- Enligt reglerna ska en sms-biljett lösas innan påstigning. Orsaken är att folk inte ska stå och knappa på mobilerna när de klivit på bussen eftersom det skulle leda till förseningar.
Mikael Fritzing har inte hört särskilt många klagomål av den här typen.
- Med tanke på att vi säljer 10 000-tals sms-biljetter varje månad verkar det vara ett ganska ovanligt problem.
Samtliga UNT talat med som anmält saken till UL säger att de inte fått något svar.
- Jag hade en sms-biljett i mobilen men busschauffören sa att jag fått den för sent. Då gick jag av bussen och ställde mig sist i kön men han sa nej igen, berättar Stina Åhlander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om